Fredshälsningar från Haag!

Den 1-4 september åkte 20 glada medlemmar i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs ner på en studieresa till Haag i Nederländerna, eller Nederlandet som de själva skulle vilja kalla det då Nederländerna i dagsläget inte längre består av flera olika kungadömen.

Vårutfärd till Haltia 8.6 kl 16

Alla medlemmar kan följa med på den traditionella vårutfärden som i år går till Finlands naturcenter Haltia

Familjecafét Bubbels vappenfest

Välkomna på Familjecafét Bubbels vappenfest 29.4 kl. 10-13. Clownen Daniela Fogelholm uppträder och det bjuds på munkar och mjöd. Ingen förhandsanmälan behövs och man behöver inte ha besökt cafét tidigare. Bubbel hittas i Arbis utrymmen i Kulturcentret Stoa i Östra centrum, på gångavstånd från metron.

Material från seminariet Tillgänglig barnkulutur -existerar den?

Är kulturutbudet för barn i praktiken tillgängligt? Har barn med funktionshinder tillräckliga möjligheter att erhålla kulturupplevelser?

Rekrytering nu - med fokus på unga och kön

Hur ser rekryteringen ut för unga nuförtiden? Finns det fortfarande kvar diskriminering vad gäller ålder och kön på arbetsmarknaden?

Tisdag 25.10.2016 kl 18

Teateföreställningen Skattkammarön

Bryony Laverys fartfyllda dramatisering av Robert Louis Stevensons klassiska barn- och ungdomsroman Skattkammarön (1883), ledsagar oss genom vuxenlivets prövningar och vedermödor. Regissören Paul Garrington (MAMMA MIA!) iscensätter den nordiska premiären av Laverys dramatisering som hade sin urpremiär på nationalteatern i London 2014.

Plats: Svenska Teatern, Norra Esplanden 2
Pris: 15 euro/ 10 euro för barn. Alla medlemmar får ta en avec per person. (begränsat antal platser) Boka din och eventuell avecs biljett senast den 26.9 av projektsekreteraren Elin Andersson elin(ä)kvonnoforbundet.fi 0505381594 .

Biljetterna skall betalas till konto FI32 4055 5452 3274 92

Fredag 28.10.2016 kl 14.30

Diskussion på bokmässan - förebilder inom barnkultur
Hur syns HBTQ frågor, genus och barn med funktionedsättning i dagens barnkultur?

Diskussion på bokmässans Edid Södergran scen i samarbete med Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs, Culture for all/Kultur för alla, Sydkustens landskapsförbund, Regnbågsankan, DuvTeatern och Lilla Luckan

I panelen: Anna Caldén/ordförande för Finlands Svenska Handikappförbund, Noona Leppinen/publikarbetare vid Svenska Teatern, och Linda Bondestam/konstnär och illustratör.

Simonsgatan 8 A | 00100 Helsingfors | elin(a)kvinnoforbundet.fi | 050 538 1594