Kvinnornas andel i fullmäktige ökade

24.04.2017 kl. 13:51
Tack för er insats i valrörelsen och i hela valresultatet!

Kvinnoförbundet i Sörnäs bar ansvaret för valstugan i Narinken den 3.4 och det syntes. Stugan blommade för en dag i tulpaner och narcisser, glada kvinnoförbundare och flitiga kandidater. Dessutom hade vi turen att ha besök vid valstugan av den rikssvenska liberalfeministiska politikern Birgitta Ohlsson som har skrivit ”Duktiga flickors revansch” (2017).

Vi har faktiskt varit väldigt duktiga. Också om andelen kvinnor i fullmäktigegrupperna i hela landet bara steg med tre procent från förra kommunal- valet, så ökade kvinnornas andel i Sfp:s fullmäktige- grupper till hela 40 procent. Det är rekord! I många kommuner utgör kvinnorna nu mer än bara en kritisk massa på 30 procent. Tillsammans kan de börja lägga jämställdhetsagendan om de vill.

Dessutom har Kvinnoförbundet i Sörnäs tre egna medlemmar i stadsfullmäktige i Helsingfors, Eva Biaudet och Björn Månsson och Silja Borgarsdóttir Sandelin. Med deras hjälp kan vi konkret driva på jämställdhetsfrågorna i huvudstan. Politik handlar ju om att definiera problem och lösa dem. För oss gäller det att göra det utifrån ett feministiskt perspektiv som främjar jämställdhet, rättvisa och öppenhet inför mångfald.

Mona Rautelin, ordförande

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs