Rösta på Helsingforsregionens barnvänligaste plats!

14.11.2018 kl. 12:01
Arbetsgruppen har i år valt att uppmärksamma Barnavårdsföreningen, Barnområdet på Helsingfors bokmässa och Annegårdens nya café Skidilä.

Var kan barn i olika åldrar vara sig själva? Var känner sig föräldrar och vuxna med barn bekväma och välkomna?

Från och med 2018 väljer arbetsgruppen ut tre platser eller organisationer som arbetat för ett barnvänligare Helsingfors under året. Alla kan ta del i röstningen, och utöver det kan man även nominera nya alternativ för nästa års röstning. Röstningen pågår fram till barnkonventionens dag, 20.11.2018. En person kan rösta en gång. Genom att rösta och skriva din e-post nedan, deltar du även i utlottningen av biljetter till Heureka.

1. Barnavårdsföreningen
I 125 år har Barnavårdsföreningen arbetat för ett barnvänligare samhälle genom att upprätthålla dagisar, eftisar, barnhem, närvaro i skolor, stödgrupper och tjänster inom barnskyddet. Till deras aktuella tjänster hör stöd för nyfamiljer och Tjejvillan. Som helhet har föreningen kunskap som skapar barnvänliga miljöer, platser och tjänster runt om i Helsingforsregionen.

2. Barnområdet på Helsingfors bokmässa
Under Helsingfors bokmässa 2018 kunde barn för första gången släppa loss och leva ut på det barnanpassade barnområdet. Vid sidan av plats för lek fanns det två scener som bjöd på anpassad underhållning. Barnen kunde även bekanta sig med litteratur, delta i verkstäder och pyssla. Läshunden Börje som belönats med priset Rakkaudesta kirjaan var också på plats under mässan.

3. Caféet Skidilä
Caféet Skidilä öppnades under 2018, i kulturhuset Annegårdens lokaler. Det är ett mysigt café var barn kan pyssla och göra annat skoj. I kaféet finns böcker till salu, och det arrangeras också sagostunder och verkstäder. Inredningen tilltalar alla åldrar och menyn är planerad för både barn och vuxna. Miljön lockar till kreativitet och på väggarna hänger konstverk av finländska barnboksillustratörer.

RÖSTA MED FORMULÄRET