Guidetur ”Kvinnohistorisk resa” i Helsingfors

28.01.2019 kl. 15:06
Välkommen med på en busstur genom kvinnornas Helsingfors fredag 8.3 kl. 16!

Se vår huvudstad med nya ögon och lär dig mer om historiska kvinnor, platser, parker och gatunamn.

Vi träffas vid Kiasma kl. 16.00 där bussen väntar. Första punkten är filantropen Aurora Karamzins hem och vägen går vidare förbi kvinnornas rum i Riksdagshuset, genom Tarja Halonens Berghäll och vårt förbunds historia i Sörnäs mot Kvinnokliniken i Tölö.

Resans mål är det så kallade Kvinnornas hus på Mannerheimvägen 93 där vi stiger av för en bit mat och dryck i husets restaurang White Lady. De som vill kan fortsätta med middag till självkostnadspris.

Vid rodret har vi Heidi Johansson, Helsingforsguide och medlem i arbetsgruppen kring boken Kvinnornas Helsingfors (2010). Längs med vägen får vi sällskap av några feministiska riksdagsvalskandidater, och på restaurangen finns en möjlighet att mingla med dem. Kl. 19.30 startar bussen tillbaka till Kiasma.

Ta med en vän! Turen kostar 5 euro för medlemmar i Svenska kvinnoförbundet i Sörnäs och i Svenska Kvinnoförbundet i Helsingfors. Obs! De medlemmar som tar med sig 1-3 utomstående person (som inte är medlemmar) deltar gratis. Med erbjudandet vill vi uppmuntra medlemmar att locka med sig nya personer i verksamheten. Ange i din anmälan hur många vänner du tar med. Begränsat antal platser! Är du inte medlem men vill med i bussen? Skriv in dig via länken: länk

Obligatorisk förhandsanmälan till fredrika@kvinnoforbundet.fi

Programmet arrangeras i samarbete med Helsingfors KF.