Ami fotad i studion.

Ami Bergström ställer upp i Kommunalvalet 2021

04.09.2020 kl. 14:28
Social- och hälsovård kommer att bli viktiga ämnen i kommunalvalet nästa vår.

Under Sfp i Helsingfors senaste kretsmöte nominerades vår medlem Ami Bergström till kandidat i Kommunalvalet 2021! Ami har bland annat ställt upp i kommunalvalet år 2017 och varit partistyrelsesuppleant år 1997-2000.

Vi ställde ett par frågor till henne.

1. Hur känns det?

Det skall bli roligt med kampanj. Då får man träffa människor och diskutera och argumentera alla möjliga frågor. Alltid lär man sig något nytt.

2. Vilken politisk fråga i Helsingfors ligger er närmast hjärtat?

Jag är speciellt intresserad av frågor som berör social- och hälsovård samt djurskydd.

Det är inget nytt att det finns en stor brist på vårdare och värst är situationen inom äldreomsorgen. Lönen är dålig och arbetet är tungt. Nu i och med Covid-19 har vi sett hur vårdpersonalen via sitt jobb utsätts för risken att själv insjukna då människor som insjuknat vårdas. Trots detta finns det ingen vilja i samhället att höja vårdarnas lön. Kommunen kan höja lönen om viljan finns. Helsingfors betalar högre lön till vårdare inom hemvården än till andra men det är inte tillräckligt för att locka vårdare. Detta är ingen enkel fråga men en fråga som måste kunna diskuteras.

Vad gäller djurskyddet i Helsingfors så har staden djurskyddsmyndigheter som sköter övervakningen av djurskyddet, tillsynsveterinärer, men deras arbetsbörda är så stor att det inte räcker till att sköta den stora mängd djurskyddsanmälningar som kommer. Helsingfors borde göra som några andra kommuner gjort och anställa en (eller två) djurskyddsövervakare som inte behöver vara veterinärer. Att jobba med djurskyddsövervakning är inget tacksamt jobb, det är vardag att bli hotad, och det är ett tungt både mentalt och fysiskt.
Men som sagt så skall det bli roligt med kampanj!

Valdagen vid kommunalvalet 2021 är den 18 april 2021.