Man i soffan med ett glatt barn.

Genuspedagogik hemma för pappor

04.11.2020 kl. 15:31
Många småbarnsföräldrar har jämställdhet som mål i hemmet. Vi vet att det lönar sig -men det är lättare sagt än gjort!

Vanor och traditioner sitter djupt. Vad borde pappor och andra föräldrar tänka på?

Svenska Kvinnoförbundets i Sörnäs ansvariga för Babykaféet Jessika Luther och koordinator för föreningens verksamhet Fredrika Biström bjuder här på sina bästa tips!

1. Språk är makt

Uppmuntrande språk ger barn känslan av att de är trygga och önskade. Ge beröm utgående från vad barnet gör, inte utgående från vem de är. Till exempel ”duktig flicka!” kan bytas ut till ”berätta om din fina teckning!”. Att ge sina barn tid är den bästa belöningen.

Med språket förmedlar vi attityder och berättar indirekt vad vi tänker och tycker om vårt barns möjligheter. Den som kritiserar kvinnors körstil förmedlar negativ attityd om att kvinnor rör sig fritt. Uttryck som ”pojkar är pojkar” är ett sätt att vifta bort problembeteende utan att ta tag i orsaken.

Fundera även på svordomar du använder. Hur många av dem handlar om kvinnans kön? Tjejer skall inte behöva växa upp i en miljö där hennes könsorgan har en negativ stämpel.

2. Vänskap över könsgränser

En outnyttjad källa i jämställdhetsarbetet är vänskapsrelationer mellan män och kvinnor. Vi bor alla på samma planet. Pojkar med tjejvänner (och vice versa) lär sig se individ bortom kön. Det är en superkraft i framtiden! Upprätthåller vi redan på dagis attityder om att vänskap bara kan finnas inom könsgränserna, kan det sitta i livet ut.

Se upp med skämt om att lillkillen ”flirtar” med sin vän - ett oskyldigt skämt kan bryta kompisrelationer. Barn uppfattar lätt vuxnas skratt som en signal om att de gjort någonting fel.

3. Vem förväntas hjälpa till?

Ställer vi samma krav på anpassningsförmåga och uppmärksamhet av alla barn? Enligt tradition busar pojkarna omkring medan flickorna städar. Gör tjejerna uppror möts de av ett suckande ”måste ni nu också bråka?”.

Håll hårt i rättvisan och föregå med gott exempel. Bekräfta de som gör rätt! Att ta andra i betraktande är någonting vi alla behöver lära oss. Är det kvinnan i en heterorelation som bär huvudansvar över städning blir det svårt för pappor att få sina söner att plocka upp efter sig.

Enligt undersökningar får pojkar snabbare hjälp i påklädningssituationer. Det är orättvist både eftersom tjejer måste vänta längre och eftersom pojkarnas finmotorik lider.

4. Värdera lika

I samhället belönas mansdominerade branscher med högre lön och bättre arbetsförhållanden. Är situationen samma redan för barnen? Att läsa en tjock bok är lika fint som att koda ett spel. Att sortera legobitar i olika färger är lika fint som att filma dans på tiktok.

Värdera även barnens leksaker (eller drömmar om leksaker) så lika som möjligt. Du kan inte köpa tekniklego åt ditt ena barn för 200 euro och ge åt det andra barnet en glitterdocka värd 20 euro, och låtsas som om de motsvarar varandra. Även om barnen inte vet vad det stod på prislappen märker de vilka prylar föräldrarna ”vaktar” mest.

5. Min kropp

Rörelsen kring metoo visade hur omfattande sexuella trakasserier är i tjejers liv. Det är oftast vänner, släktingar, föräldrar och andra i tjejernas närhet som utför övergrepp (inte oväntade monster som hoppar fram).

Respektera alla barns kroppar, redan från första stund! Vill inte 1-åringen kramas, låt hen vara. Vill inte knatten svara på en annat barns puss, förklara att pussar alltid ska vara frivilliga. Vill inte babyn att morfar ska röra, be honom prata med babyn i stället.

Se också upp med hur du löser våldsamma situationer. Tvingar du ett barn som just slog ett annat barn att kramas som förlåt, lär du både ut att det lönar sig att slå först om man vill kramas, och att kramar är någonting man ”får” oberoende om man vill ha. Tar vi inte barns gränser på allvar blir det oklart för barnet att hen har rätt att säga nej.

6. Kläder

Den klassiska uppdelningen på avdelningen med barnkläder är dinosauriemönster och prinsessor eller kamouflage och panterfläckigt. Barn märker fort hur det ligger till och det är ingen idé att låtsas som om det regnar. Du kan förklara åt barnen t.ex. att uppdelningen är ett försäljningstrick. Att dela upp i kategorier och byta sortiment skapar trender som lockar att köpa mer. Vi är fria att välja vem vi är!

Kläder handlar också om bekvämlighet. Kolla när du shoppar att du köper i rätt storlek och att de håller lek. Typiskt är att feminina kläder är spända och lättare går sönder.

Få inte panik om din tjej vill klä sig som en prinsessa varje dag eller om din pojke vill klä sig som en ninja. Vår uppgift är att erbjuda möjligheter.

7.  Förebilder

Alfons, Emil, Pelle Svanslös, Mumin, Nalle Puh, Barbapapa och Nicke Nyfiken. De har alla något gemensamt – de är killar! För att bryta mönstret går det att hitta alternativ. Pröva på att läsa klassiker med nya namn. Byt ut Alfons till Ada och Nicke till Nina. Du kan även byta ut Pippi till Pär. Har du Elsa Beskows klassiker hemma är det också roligt att ändra tant Gredelin, Tant Brun och tant grön till herremän.

Det finns också en uppsjö modern litteratur för barn som skrivits med genusmedvetet grepp. Böcker är ett effektivt sätt att erbjuda världar och möjligheter.

Lycka till och glad farsdag!