Medborgarplatsens Tahdon demo 28.11.2014. demonstration

Pridefakta om Helsingfors del 4: Ut och demonstrera

02.07.2021 kl. 12:08
Denna vecka firar vi Pride 2021 i Helsingfors. Vi hjälper dig att se stadens historia genom regnbågsfärgade glasögon.

På 60- och 70-talet var det vanligt att hbtiq-personer flyttade till Sverige av längtan efter liberalare samhällsklimat. Sexuella relationer mellan personer av samma kön legaliserades år 1944 i Sverige.

Homosexuella handlingar legaliserades i Finland år 1971. Organisationen som arbetar för sexuella minoriteters och könsminoriteters rättigheter, Seta rf bildades år 1974 då med namnet ”Seksuaalinen tasa-arvo SETA ry”.

Den första ”Gay Liberation” marschen, som kallades ”Vapautuspäivä” (Frihetsdagen) ordnades i Helsingfors 16.5.1981 på Senatstorget. Den första ”Pride veckan”, som började luta mot det arrangemang vi har idag ordnades år 2000 i Helsingfors.

Drömmar om frihet, rättvisa och trygghet ökade i takt med att samhället utvecklades. År 1994 ordandes två låtsasbröllop, ett mellan två män klädda i läder och ett mellan två kvinnor på Esplanadens utescen (bild ovan). År 2014 godkände riksdagen lagförslaget ”Tahdon” och äktenskap mellan personer av samma kön blev möjliga. Hundratals demonstranter följde med omröstningen utanför Musikhuset (bild nedan).

År 2019 då Pride paraden ordnades i normal ordning startade den på Senatstorget, och utmynnade i Brunnsparken. Prideparader genom åren har också startat från Medborgarplatsen framför Ode och från Järnvägstorget, och utmynnat i Kajsanimeiparken och i Aurora Karamzins park. Sedan år 2013 har paradens deltagarantal varje år ökat.

I början av sommaren 2021 målades ett övergångsställe i Åbo i regnbågens färger. Efter bara några dagar tvättades färgerna bort ”av säkerhetsskäl”.

I Helsingfors målades övergångsstället framför Domkyrkan i regnbågens färger år 2020 (bild ovan) och nästa år målade några ungdomar regnbågsränder i krita över Narinkens torg. Målningen sammanföll med valtorget inför kommunalvalet 13.6. En kommunalvalskandidat, uppställd på Kristdemokraternas lista försökte sudda ut ränderna (se nyheten nedan). År 2021 målade aktivister övergångsstället i Böle framför köpcentrum Tripla i olika glada färger.

Finland kommer idag på 18:e plats i listan på de hbtiq-vänligaste länderna.

Text och foton: Fredrika Biström