"Minna Canth är lika aktuell idag som hon var när hon var som mest verksam"

19.03.2022 kl. 09:09
19.3 uppmärksammar vi Minna Canthdagen och jämställdhetsdagenmed en kolumn av Silja Borgarsdóttir Sandelin.

Vi minns Minna Canth idag som en samhällskritiker med ett skarpt kvinnoperspektiv. Hon var den första finskspråkiga kvinnliga journalisten och författaren samt en betydande pjäsförfattare. I sina texter behandlade hon en bredd av frågor med syfte att i 1800-talets Finland lyfta fram bland annat kvinnor och kvinnors rättigheter. Just därför minns vi Minna Canth idag på jämställdhetsdagen.

Minna Canth var också en framstående entreprenör, en försvarare av missgynnade människor, organisationsaktiv och påverkare. Det har sagts att Canth har påverkat våra sociala och mänskliga rättigheter mer än någon annan finsk författare. Hon betraktade samhället med en kritisk blick och ville åstadkomma förbättring. För Minna Canth var det klart att det är svårt att komma fram i livet utan en bra utbildning. Därför var hon med och främjade både utbildning och flickors möjlighet att gå i skolan samt få en utbildning. Det var ingen självklarhet då att alla skulle få den chansen.

I sina texter behandlade Minna Canth bland annat ämnen som rörde flickors utbildning och kvinnans ställning, alkohol, prostitution, den samhälleliga ojämlikheten samt de dåliga omständigheterna i fattighus och fängelser. Ur hennes texter kan man utläsa tanken om att människan ska vara fri att utvecklas i enlighet med sin natur och karaktär. Canth ansåg att detta krävde en fungerande ekonomi och utbildning. Båda dessa behövde hon också på ett privat plan kämpa för i ett samhälle där det varken var uppenbart att flickor skulle få utbildning eller kvinnor skulle bedriva företag. Canth var till slut en framgångsrik person med inflytande också i näringslivet.

Minna Canth är lika aktuell idag som hon var när hon var som mest verksam. Vi har idag inte kommit så långt i samhällsutvecklingen som Canth sannolikt hade trott eller önskat att vi skulle ha gjort. Fortfarande är våld i hemmen alltför vanligt, kvinnans euro är inte lika stor som mannens och jämställdhet är något som ännu inte fungerar i praktiken. Vi behöver fortsätta och intensifiera vårt arbete i Minna Canths anda - orädda, men med en självklar vilja att göra det rätta, att motverka orättvisor och att sträva mot ett mer jämlikt samhälle.

Silja Borgarsdóttir Sandelin