Orange Day 25 november

25.11.2020 kl. 09:01
25 november uppmärksammas Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor.

Våld mot kvinnor och flickor är ett globalt samhällsproblem och en allvarlig kränkning av de mänskliga rättigheterna. Under Coronapandemin har restriktioner lett till en alarmerande ökning av våld i hemmet. Redan innan pandemins utbrott hade en av tre kvinnor utsatts för våld under sin livstid. FN rapporterar nu en ökning av våld i hemmet med 30 % världen över.

Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor den 25 november instiftades av FNs generalförsamling år 1999 som en påminnelse om Deklarationen om avskaffande av våld mot kvinnor. Sedan 2008 startade FN-kampanjen UNiTE To End Violence Against Women för att stödja civilsamhället och det globala initiativet 16 Days of Activism against Gender-Based Violence. 16 days startar varje år den 25 november på internationella dagen mot våld mot kvinnor och avslutas den 10 december på internationella dagen för mänskliga rättigheter.

Det specifika datumet, 25.11, valdes för att hedra systrarna Mirabal från Dominikanska republiken. De lönnmördades och blev folkhjältar för sitt okuvliga motstånd mot landets forne diktator, sexualförbrytaren och massmördaren Rafael Trujillo. FN och flera andra aktörer försökte påverka diktatorn att skona systrarna, som vid upprepade tillfällen fängslades och torterades. Han gick med på det, men beslutade i hemlighet att lönnmörda dem. De mördades den 25 november 1960, bara några månader innan Trujillo själv mördades.

Det är dagen då världen färgas i orange för att manifestera och ta ställning mot våldet. Som en ljus och optimistisk färg representerar orange en värld fri från våld mot kvinnor och flickor. Runtomkring i världen lyser man upp diverse kända byggnader, i Helsingfors bland annat Statsborgen, Nordsjö bibliotek, Helsingfors Stadsteater, Luckan och förstås Kvinnoförbundet i Sörnäs fönster i Kronohagen.

Genom att uppmärksamma Orange Day kan vi manifestera genom att klä oss i orange och lysa upp byggnader i orange. Använd dina kanaler och plattformar till att ta ställning mot våldet. Du kan dessutom dela information om vart man kan vända sig ifall man själv eller någon i ens närhet drabbas av våld i hemmet.

Få hjälp på svenska:

Telefonlinjerna är anonyma, gratis och samtalen syns inte på telefonräkningen

Nollinjen 080 005 005

Dygnet runt, alla dagar på året

Raiskauskriisikeskus Tukinainen

Kristelefon: 0800-97899

Må-Fre 9.00 – 15.00

Lö-Sö 15.00 – 21.00

Juristjour: 0800-97895

Må-Tor 13.00 – 16.00

Om du är i akut behov av hjälp,

ring det allmänna nödnumret 112

Källor: 1, 2 och 3

Intresserad av jämstäldhet på svenska i Finland? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs.

Tara