Anna i jeansjacka poserar vid ett staket och där syns en brun häst i bakgrunden.

Högström: Människornas hälsa är beroende av att miljön i vår näromgivning mår bra

26.04.2021 kl. 10:41
Det är Helsingfors styrka att invånarna har tillgång till skog och hav och det är något vi måste bevara och aktivt jobba för säger Anna Högström där vi sitter, intill hästarna, i Centralparken.

Varför valde du Centralparken som din #härmårjagbraiHelsingfors -plats?

- Jag vill själv bo inne i stan, men att ha skogen på egen bakgård är något jag verkligen uppskattar. Då jag själv bor i Brunakärr brukar jag ofta både springa, cykla och skida här i Centralparken. Dessutom finns det många studier som visar att både den fysiska och psykiska hälsan blir bättre då man tillbringar tid i skogen, säger Anna, som själv är utbildad psykolog.

Hon fortsätter:

- Människornas hälsa är beroende av att miljön i vår näromgivning mår bra. I den här skogen har också mina egna barn lekt flitigt och jag är glad att jag kunnat ge dem den möjligheten. Skogen får inte naggas i kanterna, även om det innebär att något blir obyggt.

Enligt Anna måste miljökonsekvensbedömingarna göras i så god tid att de kan tas i beaktande då det byggs, så att Helsingfors invånare också i framtiden kan ha nära till naturen.

Intervju och foto: Tara Junker

Mer info om Anna Högström, som ställer upp i kommunalvalet i Helsingfors hittar du  på hennes hemsida.