Sörnäs höstutflykt till Borgå

30.08.2022 kl. 11:45
Årets utflykt lördag 17.9 har Diktarhemmet i Borgå som mål. Välkommen med!

För första gången genom Finlands litterära historia bor en kvinnlig författare i Diktarhemmet i Borgå. Ulla-Lena Lundberg flyttade in år 2017 och före henne har sju män huserat i huset. Diktarhemmet som byggdes år 1765 har sedan det 1921 varit en hedersbostad för finlandssvenska författare.

Vi har möjlighet att träffa Ulla-Lena Lundberg och vi får bekanta oss med hur hon bor och arbetar. Före besöket äter vi lunch och får en lägesrapport om den feministiska politiken i Borgå. Välkommen med på resan!

Anmäl dig till utflykten genom att klicka på länken till formuläret

.

Kl. 11.00 Start med buss från Kiasma, Helsingfors

Kl. 12.00 Lunch på Hanna Maria, en restaurang i gamla stan som ägs av två kvinnor. Vi får lyssna till en kort presentation av Borgåpolitiken ur feministiskt perspektiv, med stadsfullmäktigemedlem i Borgå Elin Blomqvist-Valtonen och Elin Andersson, ordförande för Sfp Borgåbygden. Salladsbuffé med fisk och vegetariskt. All mat är laktosfri.

Kl. 13.30 Promenad från restaurangen till Diktarhemmet

Kl. 14.00 Besök hos författare Ulla-Lena Lundberg som bor i Diktarhemmet. Det bjuds på kaffe med tilltugg.

Ca kl. 16.00 Start tillbaka till Helsingfors.

Deltagande kostar 15 euro per person. Summan betalas in på Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs konto FI32 4055 5452 3274 92 senast 7 dagar före resan. Deltagarantalet är begränsat! Anmäl dig här på Lyyti för att boka din plats. Anmälan gäller EN person.

Utflykten är för medlemmar i Svenska kvinnoförbundet i Sörnäs. Vill du åka med men är inte ännu medlem? Skriv in dig samma dag som du anmäler dig till utfärden! Följ länken till mera information om medlemsskap.

Intresserad av jämställdhet på svenska i Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs för att läsa mera om medlemsskap.