Sumnal

01.12.2018 kl. 10:19
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs samarbetar med den makedonska medborgarorganisationen Association for development of the Roma community in Macedonia Sumnal.

Sumnal arbetar med och för romska barn och deras familjer i Skopje. Målet är bland annat att öka andelen romska barn som slutför grundskolan och skaffar sig en utbildning, för att på så sätt stärka deras integration och delaktighet i samhället.

Det av SKviS finansierade ettåriga projektet ”Be YOU- be SUMNAL girl” som startade i november 2011 gick ut på att stöda romflickor i åldern 14-18 år bland annat genom mentorskap och olika workshops om ämnen som våld i hemmet, trafficking och arbetslivsorientering. Projektet och dess resultat presenterades under ett seminariumsom ordnades på romernas nationaldag 8.4.2013 i Helsingfors.

År 2013 stödde vi ett projekt som gick ut på att lära vuxna romerkvinnor att läsa och skriva.

Kvinnoförbundets i Sörnäs ordförande och projektsekreterare besökte Makedonien och Sumnal i augusti 2014. Syftet med resan var att på plats och ställe bekanta sig med projektet. Sommaren 2016 gjordes en till resa till Makedonien av ordförande och projektsekreterare för att ännu utvärdera hur hela projektet hade utförts och vad det åstadkommit.

Fredrika