Nordiskt Forum

01.12.2018 kl. 10:32
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs deltog i Nordiskt Forum i Malmö 12-15 juni 2014.

Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights arrangerades av organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Vår ordförande Peggy Heikkinen var medlem av den nordiska styrgruppen som Nytkis representant.

Under konferensen möttes kvinnorörelsens representanter, politiker, tjänstemän, forskare, aktivister, representanter från civilsamhället, näringsliv, myndigheter, allmänhet och andra aktörer för att ta pulsen på de jämställdhetspolitiska utmaningarna och formulera konkreta krav och strategier för att uppnå ett jämställt samhälle. Slutdokumentet från Nordiskt Forum kan läsas här.

Kvinnoförbundet i Sörnäs hade tillsammans med Kvinnoförbundet en monter och bjöd på en härlig programhelhet med feminism och teater på tre olika sätt! Sammanlagt ca 300 personer såg Blaue Fraus Mina vackra ögon (två föreställningar). I samtalet om feminism och teater med Malin Gustavsson, VD för Ekvalita och Tiina Rosenberg, rektor för Konstuniversitetet deltog ca 80 personer. Katja Turpeinens dokumentärfilm Okrönta om den feministiska teatergruppen Subfrau sågs av knappt 20 personer. EQUAMAX - vår medicin mot könsdiskriminering var en succé utan like. Över 1500 förpackningar gick åt som smör i solsken.

Fredrika Biström