Möt vår grafiker mitt i coronatiden!

31.03.2020 kl. 16:00
I höstas letade vi, Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs, en grafiker för att fräscha upp vår visuella linje.

Vi hittade Linnéa Sjöholm som arbetar på heltid som frilansare, har ett feministiskt grepp och som delar sin tid mellan Finland och Spanien. Linnéa har förnyat vårt medlemsbrev, skapat en ny färgpalett, grafiska element och illustrationer som kan anpassas efter behov. Som bäst kombinerar hon livet som småbarnsförälder i karantän med sitt arbete som grafiker. Hur fungerar det och hur ser hon på sitt arbete hos oss? Vi ställde fem aktuella frågor.

1. Hur klarar du av vardagen just nu?

Just nu känns det tufft att få någonting produktivt gjort överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Vi är två vuxna med arbete och studier att sköta och en treåring med mycket energi som delar på en liten yta. För att försöka få ordning i kaoset så jobbar och leker vi turvis. Det som överraskat mig positivt är hur väl vi tagit vara på skräp vi annars skulle sortera bort och med de små medel vi haft hemma förvandlat det till bland annat garage för småbilar, memoryspel och små rabatter för testsådd av olika bönor och frön. Precis som i mitt arbete så kan jag tycka att fantasin får mer utrymme i begränsade situationer.

2. Hurdan är du som grafiker? Ser du dig som en konstnär eller som en visuell problemlösare?

Jag ÖNSKAR verkligen att jag låg mer åt det konstnärliga hållet, men sanningen är att grafisk design är som problemlösning för mig. Med det sagt så försöker jag att dagligen utmana mig själv och vara mer experimentell, utan att tumma på läsbarheten i en design.

3. När du fick uppdraget av Svenska kvinnoförbundet i Sörnäs, vad tyckte du var viktigast att tänka på?

Att en utomstående kan uppfatta den visuella identiteten som en helhet, det är viktigt för igenkänning.

4. Går det att göra feministisk grafisk design?

Ja, det tycker jag. Jag försöker göra det genom att lyfta upp och fram kvinnor och genom att så långt jag kan arbeta med organisationer och personer med samma värdegrund. Jag tycker också att vi feminister måste våga ta och ge varandra plats på visuella plattformar.

5. Har du tips åt andra frilansare och småbarnsföräldrar hur de kan klara av coronatiden utan att klättra på väggarna?

Dra ner så mycket på arbetsbördan som möjligt och försök att inte stressa över jobb. Prata och var öppen med dina kunder, be om mer tid. Jag tycker överlag att inställningen nu har varit väldigt förstående och ödmjuk. Det känns fint. Möblera om så du kan arbeta ostört när du väl arbetar, om du inte har ett arbetsrum det vill säga. Vi har möblerat om både sovrum och vardagsrum för att anpassa oss till situationen på bästa sätt - nu finns det mer plats för lek och fysisk aktivitet samtidigt som den som har “arbetstur” kan stänga en dörr för att få vara i fred.

Se också till att både du och ditt/dina barn får utlopp för frustration och energi om ni är isolerade inomhus. För oss fungerar det bäst genom att hitta på fysiska aktiviteter som att hoppa i sängen (barnet), springa stafett från rum till rum (också barnet), ha kuddkrig, familjeyoga och träningsstunder tillsammans. Hos oss tillåter vi också mer skärmtid än vanligt just nu, mest för att vi vuxna ska få en paus. Var snäll med dig själv.

Tack för svaren Linnéa! Vill du se hennes arbete för oss? Kolla in hemsidan linneasjoholm.com.

Fredrika