Glad Svenska Dagen

06.11.2020 kl. 08:55
Vad bättre än att fira dagen med att läsa litteratur skriven av finlandssvenska, kvinnliga författare?

Här på Svenska Kvinnoförbundet firar vi genom att läsa finlandssvensk litteratur skriven av kvinnliga författare.

På vår paviljong i Kronohagen har vi en maffig bokhylla med allt från gamla klassiker till böcker utgivna i år. Många av böckerna berör jämställdhet och feminism och med i hyllan finns förstås många av våra finlandssvenska författare såsom Ulla-Lena Lundberg, Märta Tikkanen, Jutta Zilliacus, Anna-Lena Laurén, Merete Mazzarella, Vivi-Ann Sjögre, Pia Ingström, Tove Jansson, Johanna Holmström, Monika Fagerholm, Sally Salminen, Ulla Donner, Karin Erlandsson, Tuva Korsström och Micaela von Kügelgen.

15.12 mellan 16 och 18 får vem som helst komma förbi och tala med vår bibliotekarie Maj-Britt Grönholm och låna en bok ur vår bokhylla. Kanske vill du läsa något av de ovannämnda författarna?

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs Svenska dagen-boktips:

Monika Fagerholm - Vem dödade bambi?

“Vem dödade bambi?”, vinnare av Nordiska rådets litteraturpris 2020, berör en gruppvåldtäkt begången av till synes välmående ungdomar i ett litet burget samhälle, Villastan, inte långt från Helsingfors. Läs mer om boken här.

Ulla Donner - Skiten

Alla är vegetarianer och feminister och kan jobba med sådant de verkligen tror på. Eller är det bara samma gamla skit i ny förpackning? Ulla Donners seriealbum är kritiskt, politiskt och handlar om kapitalism, potatis och lockelsen att spola ner sej i toaletten. Läs mer om boken här.

Sally Salminen - Katrina

Katrina är en stark berättelse om hur kvinnor levde i skärgården i början av 1900-talet. Sally Salminen skrev sin debutroman 1936 medan hon jobbade som hembiträde i New York. Boken vann en nordisk romanpristävling och blev en klassiker som har utkommit i många upplagor och översatts till en mängd språk. Läs mer om boken här.

Tara