Bli vän med din PMS

14.02.2022 kl. 10:33
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs firar vändagen med att bli vän med vår PMS. Ta del av Kvinnoförbundets tf Politiskt sakkunniga Ellinor Juths tankar på ämnet. Håll också utkik för vårt evenemang Bli vän med din PMS som vi ordnar i april.

“Har du mens eller!?” Ja det kanske jag har, och? Hur många gånger har man inte som kvinna fått höra den kommentaren när man uttryckt det minsta missnöje för något? Personligen fick jag höra den kanske vid 12 års ålder, jag hade inte ens fått min första mens. Jag visste knappt vad PMS var, och det var först flera år senare som jag lärde mig att PMS är någonting man får innan sin mens. Men på något sätt lät samhället och de facto att man inte på riktigt pratade så mycket om mens eller pms, mig tro att då jag har mens är jag en jobbig och sur människa som man helst inte vill ha att göra med, likt alla andra kvinnor.

Idag vet jag som tur är mycket mer och jag har (nästan) lärt känna min PMS. Nu vet jag att PMS står för premenstruellt syndrom och kan uppstå hela tio dagar innan mensen! Jag vet att symptomen är bl.a. irritation, oro och ångest, ont i brösten, ont i magen, svullnad, akne, huvudvärk, aptiten ändras. Ja, listan kan göras lång, och med dessa symptom inte är det väl konstigt att man är lite lättretlig? Jag anser absolut inte att PMS eller mens är en giltigt anledning till att bete sig elakt mot någon annan, men det är kanske helt förståeligt att man påverkas. Men för att vara helt ärlig, hur många kvinnor låter faktiskt ens omgivning påverkas av eller ens veta om att man PMS, man kanske fräser åt en partner eller ett syskon, men att dölja PMS eller mens är väl något kvinnor lyckats eller tvingats dölja under en väldigt lång tid. För att gå tillbaka till kommentaren “har du mens eller!?”, känns det för mig som en (medveten eller inte) härskarteknik, att försöka förminska mig genom att syfta på att mina känslor eller åsikter är orimliga och beror högst antagligen på att jag har mens.

Vad jag vill ha sagt är att jag, och säkert många andra kvinnor, under väldigt många års tid har varit osäker på mig själv, min kropp och mina känslor. Jag har inte alltid vetat att det beror på PMS, för det är ingen som berättat det, men under årens lopp har jag lärt mig. När det känns som att alla hatar mig eller finne efter finne dyker upp i ansiktet, inser jag ganska snabbt att det antagligen beror på att min mens ska börja snart. Men det har tagit 15 år att inse det. Jag har lärt mig att PMS varierar väldigt mycket från person till person, vissa känner knappt av den medans andra ligger hemma i fosterställning. Jag har också lärt mig att PMS: förändrar genom åren och kan också påverkas av t.ex. p-piller eller andra hormonpreparat. Så även om jag nu anser mig vara vän med min PMS, är vi kanske inte så bra vänner men vi är iallafall bekanta. Jag vet att vår vänskap kan förändras närsomhelst. Jag hoppas att du har fått ut något av denna text, och att någon delar mina tankar. Jag skriver ner sådant jag önskar att jag hade vetat då jag var yngre, men det finns säkert mycket om mens och PMS jag ännu inte vet. Men jag lär väl få reda på det förr eller senare. Glad vändag PMS!

Ellinor Juth, tf Politiskt sakkunnig på Svenska Kvinnoförbundet och medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs

14.02.2022, Helsingfors

Intresserad av jämställdhet på svenska i Finland/Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs.