Nora Grotenfelt: Vi lider alla i hög grad av klimatkrisen

07.04.2022 kl. 07:43
Den 7 april varje år firas FN:s Världshälsodag. År 2022 är temat "Vår planet, vår hälsa".

Att vi behöver ta hand om vår planet, inte bara för kommande generationers skull utan även för vår egen skull, har de flesta säkert insett. Vi är starkt beroende av ren miljö och biologisk mångfald för att må bra. Pandemin har visat oss hur nära sammankopplad jordens hela befolkning är, samt hur beroende vi är av varandra.

Fokuspunkten för årets Världshälsodag är globalt samarbete kring miljö- och hälsofrågor. Vi ombeds drömma om en värld med rent vatten, ren luft, färre extrema väderförhållanden, mindre mängder plast i haven, större biodiversitet och hälsosammare mat för hela mänskligheten - och sedan skrida till verket med de förändringar som krävs. I korthet: Vi behöver ändra på vårt sätt att leva. Samma ohållbara livsstil som tar kål på vår planet och dess resurser skördar våra egna liv.

Enligt WHO lever hälften av världens befolkning utan tillräckliga hälsovårdstjänster. 90% av mänskligheten andas oren luft som uppstått genom förbränning av fossila bränslen. Miljökatastrofer såsom bränder och översvämningar drabbar redan tidigare utsatta länder särskilt hårt.

Kvinnor och barn blir i dessa sammanhang speciellt utsatta. Extrem hetta, saltvattenintrång orsakad av förhöjda havsnivåer och ökad exponering för infektionssjukdomar är speciellt förödande för gravida kvinnor och nyfödda barn. Vissa studier av naturkatastrofers konsekvenser påvisar högre dödstal för kvinnor än män. Orsakerna är många och diversifierade, och beror på socioekonomisk och kulturell kontext. I vissa kulturer lär man till exempel inte kvinnor simma, vilket leder till att de har sämre chanser att överleva översvämningar. I samhällen med stor ojämlikhet mellan könen lider kvinnor och flickor oftare hungersnöd då det är brist på mat.

Det finns också studier som visar att våld mot kvinnor ökar som ett resultat av klimatkrisen. Som exempel kan nämnas att kvinnor oftare har ansvar för att hämta vatten till hushållet, och att de vid svår torka tvingas gå långa vägar hemifrån med ökad risk för sexuellt våld på vägen. Effekten syns även i länder som USA, där närståendevåld mot kvinnor ökade efter orkanen Katrinas ödeläggelse.

Å andra sidan har vissa studier visat att dödstalen för män är högre efter naturkatastrofer på grund av att de i högre grad arbetar utomhus. Andra studier påvisar högre självmordstal bland män då skörden går förlorad. Slutsatsen är nog odiskutabel; vi lider alla i hög grad av klimatkrisen.

Mitt i en värld som präglas av pandemi, instabilitet och krig ombeds vi lyfta blicken, visualisera och framförallt arbeta för en ljusare, renare framtid - tillsammans.

Glad världshälsodag!

Nora Grotenfelt, fullmäktigeledamot i Helsingfors, medlem i nämnden för fostran och utbildning samt ordförande för dess svenska sektion.

Intresserad av jämställdhet på svenska i Finland/Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs.