Lönekaoset drabbar en redan skör bransch

24.08.2022 kl. 09:55
Emmi Piippo, sakkunnig i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs styrelse och vice ordförande för Sfp i Helsingfors tar ställning till Helsingfors stads lönekaos.

Utbetalningen av lönerna inom Helsingfors stad har redan i flera månader fungerat dåligt. Den värsta krisen är över men problemen är långt ifrån lösta. Bakom ligger ett nytt löneräkningsprogram Sarastia som togs i bruk då det tidigare löneutbetalningssystemet blev föråldrat och systemleverantören inte längre uppdaterade programvaran. Det nya systemet fungerar inte som det ska.

Det kan inte ha kommit som en överraskning för någon att tiden började vara ute för det gamla systemet. Det är helt klart att det borde ha reserverats mer tid för att finjustera och testa det nya systemet. Katastrofen skulle ha kunnat undvikas genom bättre planering. Nu då vi i stället måste handskas med denna fruktansvärda situation går det inte att understryka tydligare hur viktigt det är att problemen löser sig snarast.

Under sommaren har vi upprepade gånger fått höra diverse tjänstepersoner och förtroendevalda berätta att problemet prioriteras. Ändå är vi fortfarande i en situation då löner inte betalas ut eller de betalas ut felaktigt. Helsingfors stad är Finlands största arbetsgivare och borde också vara den bästa möjliga arbetsplatsen. Vi har helt enkelt inte råd att göra fler misstag. Varför skulle inte arbetstagare inom staden söka andra jobb så fort de kan, om de inte kan lita på att lönen kommer varje månad.

Könsfördelningen inom personalen i Helsingfors stad är typisk för den kommunala sektorn: ca 76 % av de anställda är kvinnor och  24 % är män. De flesta av de anställda arbetar inom social- och hälsovården samt fostran och utbildning. Med andra ord, löneproblemen drabbar främst kvinnor och just i de branscher där det finns enorma problem med dragningskraft, branscher där personalen tjänar mindre än den genomsnittliga finnen.

Jag hoppas innerst inne att alla som är i en position där de kan lösa situationen gör sitt allra bästa för att göra det. Så här kan vi inte ha det. Jag tänker delta till demonstrationen utanför stadshuset idag 24.8 kl. 16. Häng med och visa din stöd för stadens anställda!

Emmi Piippo 24.8.2022

Mera information om demnstrationen #eräpäivä hittar du på JHL:s hemsida.

Intresserad av jämställdhet på svenska i Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs för mera information om medlemsskap.