Gissa hur många gånger jämställdhet nämns i programmet? Noll.

21.09.2022 kl. 14:39
Antalet elitidrottande kvinnor är lågt och kvinnor är en minoritet inom idrottens beslutsfattande. Emmi Piippo, Sfp:s vice ordförande i Helsingfors, och sakkunnig medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs styrelse har granskat vad Olympiska kommitteen bidrar med inför riksdagsvalet:

Samtidigt som internationella olympiska kommittén diskuterar om ryska idrottare fortsättningsvis ska uteslutas från internationella idrottstävlingar har den Finska Olympiska kommittén publicerat sitt riksdagsvalsprogram. Gissa hur många gånger jämställdhet mellan könen nämns i programmet? Exakt noll.

Olympiska kommittén med sina 90 medlemsföreningar, borde vara en vägvisare inom landets idrottsfält. Då organisationen var inblandad i trakasserihärvor hela våren lovade de högljutt att förnya sin verksamhet och sina värderingar. Med sina 6,6 miljoner i stöd av staden bär de på ett stort ansvar.

Så här kan vi inte ha det! Jag hoppas att medlemsorganisationerna inte accepterar detta. Jämställdhet mellan könen förbättras inte av sig själv. Idrottsrörelsen måste förbinda sig att förbättra jämställdheten och ändra på skadliga strukturer.

En ganska central del skulle vara att få jämställdhet inom idrott med i regeringsprogrammet!

Emmi Piippo 21.9.2022