Verksamhet

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs är ett samlande forum för oss som vill arbeta för jämställdhet i Helsingfors, Finland och globalt. Vi ordnar seminarier och kulturaktiviteter samt stöder och för fram kvinnor i politiska val.

Material från tidigare seminarier och diskussioner

Här hittar du material från tidigare seminarier och diskussioner vi ordnat.

Tidigare veksamhet

Verksamhet 2017

13.10 kl. 17–21 och 14.10 kl. 9–16 Kurs i feministiskt självförsvar. 12 personer deltog

5.10 Seminariet Smarta Kvinnor: del 1: Har du koll på vardagsjuridiken? Föreläsare var Harriet Rydberg, advokat vid Procopé & Hornborg73 personer deltog.

25.9 kl. 17 seminarium om hederskultur och hedersförtryck tillsammans med Svenska Kvinnoförbundet. Som talare fungerade - Nora Adin (sv), Institutet Mot Hedersförtryck, Sverige, som föreläser om hedersvåld, sina erfarenheter av det och dess mekanismer,- Natalie Gerbert (fi), verksamhetsledare för resurscentret Monika (Monika-Naiset),- Johanna Latvala (sv), Förbundet för mänskliga rättigheter. Journalisten Jeanette Björklund fungerade som moderator.  Omkring 70 personer deltog.

1.7 SKviS deltog med Kvinnoförbundet i Pride paraden. 7 personer deltog

13.5 Vårutfärd till Strömforsbruk. 25 personer deltog.

9.5 Tackfest och utvärdering för Kvinnoförbundets kandidater i Helsingfors. 7 personer deltog.

7.4 kl. 19 Teaterbesök Mammas Flicka. 34 personer deltog.

10-12.3 Deltog 9 personer från Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs i Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Vasa.

8.3 Kvinnodagskarnevalen ordnades på G18 på Kvinnodagen 160 personer deltog. Konferencier Alma Pöysti öppnar festen och i programmet ingick Choklad- & Champagne tasting, kandidatintervjuer med Catariina Salo, teateruppträdnade av den feministiska teatergruppen Blaue Frau och musikuppträdande av The SoulSisters. Även SFP partiordförande Anna-Maja Henriksson gästade evenemanget.110 personer deltog

11.2 Barnfest på Annegården. SKviS och Regnbågsankan ordnade gemensamt program, där barnen fick laga vindsnurror i alla regnbågens färger. 60 barn och vuxna deltog i vårt program under dagen

Verksamhet år 2016

12.12 hade vi vår traditionella julfest. Emma Kajander med väninnor uppträdde med sång. 17 personer deltog

8.12 Lansering av en nätportal dit invandrarkvinnor som upplever våld i hemmet kan ta kontakt. Under hösten 2016 har SKviS samarbetat med Monika-Naiset Liitto om denna webbportal som nu lanserades på Monika-Naiset Liittos Voimavarakeskus 15 års-jubileum. Webbportalen finns på finska, svenska, engelska, swahili, arabiska och ryska. Den aktiva verksamheten och de första diskussionsgrupperna via portalen kommer att köra igång på nästa års sida. Peggy Heikkinen, Anna Jungner-Nordgren och Elin Andersson deltog i lanseringstillfället.

22.11 Seminariet Feminism så in i Norden! ordnades tillsammans med Svenska Kvinnoförbundet och Bildningsförbundet. Som talare var Ebba Witt-Brattström, professor och författare (Feminismen i Norden), Gulan Avci, ordförande, Liberala Kvinnor i Sverige, (Hederskultur och jämställdhet), Eva Biaudet, riksdagsledamot, ordförande, Kvinnoorganisationernas Centralförbund (Utmaningar för den feministiska aktivismen i Finland) och Hildur Helga Gísladóttir, direktör, Kvenfélagasamband Íslands (Är Island jämställdhetens oas?) 100 personer deltog.

21.11-2.12 SKviS ordnade en insamling i Helsingfors för papperslösa kvinnor och barn i Helsingfors i samarbete med Global Clinic. Man kunde donera kassar med olika hygienartiklar eller varma sockor och filtar till papperslösa kvinnor och barn. Vi ordnade samtidigt även en ekonomisk insamling 28.10.2016–31.1.2017 för samma ändamål. Vid årets slut hade det kommit in ca 3000€ till insamlingen efter att SKviS även donerat sina julkortspengar till detta ändamål.

20.11 Den barnvänligaste platsen i Helsingfors i samarbete med Ung Martha och Lilla Luckan, prisutdelning och barnkonsert på Balders sal.  70 personer deltog.

12.11 kl. 10.45 Feministiskt Forum. Temat är feministiska rum. Diskussion Hur syns feminism i det politiska rummet? med Eva Biaudet (sfp), Veronika Honkasalo (V), Pia Pakarinen (Saml) och Susanna Ginman som moderator. 20 personer deltog.

28.10 kl.14.30 Diskussion på bokmässan i samarbete med: Culture for all/Kultur för alla Sydkustens landskapsförbund, Regnbågsankan, DuvTeatern och LillaLuckan Förebilder inom barnkultur.  55 personer deltog

25.10 kl. 18 Teaterbesök till Skattkammarön på Svenska Teatern. 34 personer deltog.

26.8 Styrelsens strategidag. 10 personer deltog.

1-4.9 Studieresan Gender and Justice till Haag i Nederländerna, 20 personer deltog.

31.4-6.8 Resa till Makedonien för att evaluera våra projekt och träffa Sumnal. 2 personer deltog. Rapport som bilaga.

8.6 Vårutfärd till Haltia. 21 personer deltog

19.5 Kodanikukoolitus utdelning av Ene Hion stipendiet, ordföranden och projektsekreteraren deltog i festligheterna i Tallinn.

11.5 Teaterbesök Sånger vid randen av ett grått hav. 17 personer deltog.

10.5 Kursen Enkel vardagsmat för stressade småbarnsföräldrar, som ordnades tillsammans med Helsingfors svenska Marthaförening. 18 personer deltog. Kursen blev full före sista anmälningsdatumet och fick bra feedback av deltagarna.

8.4 gick vi på premiären av filmen Suffragetterna. 27 personer deltog. Innan dess skålade vi för den kvinnliga rösträtten på baren Steam Helsinki.

2.4 Barnfesten Fantasihuset på Annegården 500 personer deltog i hela festen.Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs som en delarrangör i samarbete med Regnbågsankan i barnfesten. Vi ordnar ett färgmete där man fick fiska upp olika färgers pennor och material för att färglägga havsdjur som bor i den stora färgdammen. I vårt program deltog 50 personer.

30.3 Seminariet Rekrytering nu - med fokus på unga och kön. 11 personer deltog. Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs och Svensk Ungdom i Helsingfors ordnar tillsammans ett seminarium om rekrytering och unga. Fazers kafé i WTC på Alexandersgatan 17. Som talare under tillfället har vi: Veli-Pekka Vuori, Academic Work (rekrytering och företag), Harriet Silius, genusforskare Åbo Akademi (rekrytering och kön), Sissel Korpisola, Nylands TE-byrå i Navigatorn Helsingfors (unga och rekrytering i dagsläget) och Oscar Ohlis, UngInfo (Rekrytering för yngre ungdomen)

11-13.3 Deltog 9 personer från Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs i Svenska Kvinnoförbundets årsmöte som var en kryssning till Stockholm. I Stockholm träffade vi Liberala Kvinnors ordörande Gulan Avci

11.2 ordnade vi tillsammans med Luckan och Annegården seminariet Tillgänglig barnkultur- existerar den? 43 personer deltog. Seminariet handlade om kulturutbudet för barn i praktiken är tillgängligt, och om barn med funktionshinder har tillräckliga möjligheter att erhålla kulturupplevelser? Utredare Sanna Huldén presenterade rapporten Tillgänglig Barnkultur  och i paneldiskussionen deltog: Kaisa Kettunen, direktör, Annegårdens konstcentrum, Monica Björkell-Ruhl, förälder till ett barn med funktionsnedsättning, Sune Huldin, ordförande Förbundet Finlands Svenska Synskadade, Karl-Mikael Grimm, samhällsstuderande aktivist och tidningsredaktör. Diskussionen modereras av Rita Paqvalén, verksamhetsledare Kultur för alla.

Verksamhet år 2015

10.12 hade vi vår traditionella julfest. Emma Kajander uppträdde med sång. 15 personer deltog.

25.11 Teatern Fru Catharina Boije och hennes döttrar på Amos scenen på Svenska Teatern. 36 personer deltog.

25.11  på FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor deltog vi i den årliga Ljus inte våld-kampanjens huvudevenemang Vid Tre Smeder. 3 personer deltog.

21.11 på Feministiskt Forum ordnade Svenska Kvinnoförbundet och Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs en programpunkt kring temat Welcome to Finland? som handlade om invandrarkvinnor och integrationsfrågor ur ett jämställdhetsperspektiv. 28 personer deltog. Man hade även ett gemensamt materialbord framme under dagen.

20.11 Vinnaren för Kampanjen för att hitta det barnvänligaste stället i Helsingfors publicerades. Det kom in 30 bidrag. 27 st. via hemsidan och 3 på sociala medierna. Det tre bästa bidragen var: Richardsgatans bibliotek (sagorummet), Spårvagnsmuseet i Tölö och Malms simhall. Det vinnande stället fick ett diplom, och de utlovande vinsterna bland de som skickade in bidrag har lottades ut. Även Jeanette Öhman skrev om kampanjen i sin blogg.

16.10 presenterade Elin Andersson det Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs bokpaket medgenusmedvetna barnböcker, som deltas ut till alla svenskspåkiga daghem 2012,  i samband med regnbågssagostunden på Arbis kl. 10 den 16.10.2015. Sagostundenordnades som en del av Regnbågshelgen som arrangerades av Regnbågsankan.

24.9 ordnade vi i samarbete med Svenska Seniorer i Nyland seminariet Kärlek. Omsorg. Tårar. som behandlade närståendevård. Som talare fungerade Kaisa Kauppinen, docent vid HU, Jonna Skand, ansvarig för Folkhälsans verksamhet för närståendevårdare och
Angela Oker-Blom, närståendevårdare. Som moderator fungerade Gunvor Brettschneider 19 personer deltog.

14.9 ordnade vi seminariet Livspusslet- om att kombinera arbetsliv och föräldraskap på Lilla Luckan med Ingrid Biese, forskare på Hanken som forskat i kvinnors karriärer, Maria Carlsson, Advokatbyrån Borenius som satsat på att utveckla sig för att bli mera familjevänligt, Barbara Bergholm, äldre expert och specialpsykolog från arbetshälsoinstitutet. Som moderator fungerade Hanna Wikström som själv funderat mycket kring ämnet. 35 personer deltog.

2.9. såg vi Blaue Fraus Some plants need more light than others, but all need at least a little. 7 personer deltog

15.6 ordnade vi vår traditionella vårutfärd. Den här gången var utfärdsmålet Helsingfors skärgård. 71 personer deltog i kvällskryssningen med m/s J.L. Runeberg, 14 av dem var barn. Auktoriserade Helsingforsguiden Tina Johansson berättade om skärgården.

23-25.4 deltog vi tillsammans med SFP och Svensk Ungdom i Värdlen i byn-festivalen i DEMO:s tält. DEMO är en samarbetsorganisation för de finländska riksdagspartierna. Demos syfte är att främja demokrati genom att stöda samarbetsprojekt mellan finländska politiska partier och politiska rörelser i länder där demokratiseringsprocesser inletts.

19.4 gick riksdagsvalet av stapeln. Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs hade sammanlagt 11 kandidater uppställda på SFP i Helsingfors lista. Eva Biaudet blev invald i riksdagen.

17.4 såg vi Teater Viirus politiska satir Valet och kvalet. 35 personer deltog.

7.4 ordnade vi inom ramen för riksdagsvalskampanjen EQUAMAX LIVE! Jämställdhetsperspektiv på IDROTT & HÄLSA med seglaren, världsmästaren och OS-medaljören Silja Kanerva och riksdagsvalskandidaterna Silja Borgarsdóttir Sandelin, Anna Jungner-Nordgren, Marcus Rantala och Sebastian Weckman. 15 personer deltog.

30.3 ordnade inom ramen för riksdagsvalskampanjen EQUAMAX LIVE! Jämställdhetsperspektiv på ARBETSLIV & FÖRÄLDRASKAP med terapeuten, prästen och tv-profilen Maria Sundblom Lindberg och riksdagsvalskandidaterna Ira Grandén, Lotte Granberg-Haakana, Björn Månsson och Cecilia Ehrnrooth. 15 personer deltog.

28.3 deltog vi i Drömmar – sinnesfest för alla barn på Annegården. Tillsammans med Regnbågsankan hade vi ett lekrum i regnbågens alla färger där barn och vuxna kunde umgås och leka fritt. Barnen fick bekanta sig med regnbågens alla färger och lyssna på genusmedvetna sagor. Vi hade också en liten minileksaksutställning vars syfte var att visa hur lekarna kan se ut ifall de stereotypa könsrollerna inte tillåts styra. Barnfesten bestående av olika programpunkter och workshops besöktes av över 700 personer.

14–15.3 var vi tillsammans med Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning värdinneföreningar för Kvinnoförbundets årsmöte som i år gick av stapeln i Helsingfors. Som en del av årsmötet ordnades också i samarbete med Kvinnoförbundet seminarietJämställdhet – en fråga om mänskliga rättigheter med Europeiska säkerhets- och samarbetsorganisationen OSSE:s högkommissionär ang. nationella minoriteter Astrid Thors, ordförande för Liberala ungdomsförbundet i Sverige Linda Nordlund och diskrimineringsombudsman Eva Biaudet. 70 personer deltog i seminariet. I samband med årsmötet gjorde vi även utekampanj på Narinkens torg tillsammans med riksdagsvalskandidater och andra aktiva kvinnoförbundare.

5.3 ordnade vi inom ramen för riksdagsvalskampanjen EQUAMAX LIVE! Jämställdhetsperspektiv på VÅRD, SKOLA & OMSORG med författaren till boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 Kristina Henkel och riksdagsvalskandidaterna Benjamin Ellenberg, Lotta Keskinen, Veronica Hertzberg och Hilkka Olkinuora. 15 personer deltog.

9.2 ordnade vi i samarbete med Svenska Bildningsförbundet seminariet Det ska börjas i tid - om barns och ungas välmående. Talare var barnombudsman Tuomas Kurttila, Barnavårdsföreningens verksamhetsledare Pia Sundell och SFP:s viceordförande Päivi Storgård. Georg Henrik Wrede, direktör för ungdoms och idrottspolitiska avdelningen, UKM, modererade diskussionen. 24 personer deltog.

15.1 såg vi musikalen Mamma Mia på Svenska Teatern. 40 personer deltog.

Verksamhet år 2014

8.12 hade vi vår traditionella julfest. Emma Kajander uppträdde med sång. 15 personer deltog.

1.12 ordnade vi till våra riksdagsvalskandidater kandidatutbildningen Är du redo för ett liberalfeministiskt val? Om ideologi, retorik och härskartekniker. Utbildningen ordnades i samarbete med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning.

25.11 på FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor deltog vi i den årliga Ljus inte våld-kampanjens huvudevenemang på Narinken. Efteråt såg vi Blaue Fraus och Teraz PolizWhenever there are people to dance, until than we're gonna på Pop Up Art House. 10 personer deltog.

8.11 arrangerade vi diskussionen Machon, bögtest och knytnävar – ett samtal om mansideal och dess konsekvenser på Feministiskt Forum på Helsingfors Arbis. I panelen deltog historikern Anders Ahlbäck, sociologen Jan Wickman och forskaren i marknadsföring Åke Finne. Kvinnoförbundets i Sörnäs projektsekreterare Matilda Hemnell modererade diskussionen. Diskussionen lockade 32 personer, varav ca 1/3 var män.

23.10 ordnade vi i samband med Regnbågshelgen en diskussion om queerfeminism med Tiina Rosenberg. 34 personer deltog.

22.10 var vi delarrangör i After Work-diskussionen Kvinnor, fred och säkerhet. Riksdagsvalskandidater Anna Jungner-Nordgren, Patrik Gayer och Benjamin Ellenbergdiskuterade kvinnors roll i fredsprocesser och resolution 1325. Minoritetsombudsman Eva Biaudet deltog som sakkunnig. Ordförande för SFP i Hoplaxnejden Ulla Gyllenberg ledde diskussionen som arrangerades i samarbete med SFP i Hoplaxnejden och Kvinnoförbundet. Drygt 20 personer deltog.

21.10 såg vi Minna Canths klassiska passionsdrama Sylvi i en uppdaterad version av Mikko Roiha på Klockriketeatern. 20 personer deltog.

14.10 arrangerade vi seminariet Hur tackla barnfattigdomen? Mirjam Kalland, generalsekreterare för Mannerheims barnskyddsförbund, berättade om barnfattigdomens effekter på barns utveckling. Olli Kangas, professor och forskningschef på FPA, talade om välfärdsmodeller och barnfattigdom. Dessutom presenterade Åsa Gustafsson, ordförande för SFP:s socialpolitiska utskott, SFP:s program för främjande av barns, ungas och familjers välfärd. Anna Jungner-Nordgren modererade diskussionen. Seminariet som arrangerades i samarbete med SFP:s  socialpolitiska utskott, samlade 23 personer.

4.10 ordnade vi barnfesten SJUKRUMBA till förmån för det nya barnsjukhuset. Barnorkestern Raka Bananer och trollkonstnären Kim Wist stod för underhållningen. Dessutom kunde barnen göra egna marsipangrisar i Arbis verkstad. Evenemanget som lockade ca 120 deltagare arrangerades i samarbete med Helsingfors Arbis och sammanlagt donerades ca 2000 euro till Stödföreningen Det nya barnsjukhuset r.f.

1.10 arrangerade vi en träff för våra riksdagsvalskandidater. Även personer som övervägde kandidatur var inbjudna. Träffen ordnades i samarbete med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning.

27.9 åkte vi iväg till Tammerfors på föreningens höstutfärd. Vi besökte arbetarmuseetWerstas utställning om feminism - den första i sitt slag i Finland. Vi fick dessutom en rundvandring på Finlaysons gamla fabriksområde och textilindustrimuseet. Tjugo personer deltog i utfärden.

12–15.6 deltog vi i Nordiskt Forum i Malmö med omfattande program. Vi hade tillsammans med Kvinnoförbundet en monter och bjöd på en härlig programhelhet med feminism och teater på tre olika sätt! Sammanlagt ca 300 personer såg Blaue Fraus Mina vackra ögon (två föreställningar). I samtalet om feminism och teater med Malin Gustavsson, VD för Ekvalita och Tiina Rosenberg, rektor för Konstuniversitetet deltog ca 80 personer. Katja Turpeinens dokumentärfilm Okrönta om den feministiska teatergruppen Subfrau sågs av knappt 20 personer. SKviS ordförande Peggy Heikkinen var medlem av den nordiska styrgruppen som Nytkis representant och var därigenom även med och skrev slutdokumentet som överräcktes till de nordiska jämställdhetsministrarna. Slutdokumentet kan läsas här.

7.5 såg vi föreställningen I sista minuten på Svenska Teatern. 19 personer deltog.

4.5 ordnade vi barnfesten En resa genom Europa i Barnens Trafikstad. På programmet fanns trafikskola med clownen ToraBella, trampbilbana genom Europa, barnsånger från Europa, ansiktsmålning och en frågestund där barn fick ställa frågor till EU-valskandidater. Kandidaterna Silja Borgarsdóttir Sandelin, Alina Böling, Christina Gestrin, Marcus Rantalaoch Päivi Storgård deltog. Evenemanget ordnades tillsammans med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning och lockade ca 120 personer. Bilder från barnfesten finns här.

23.4 besökte vi Pop Up Art House och såg gästspelet Having a Blonde Moment.

22.4 ordnade vi seminariet Miljö och kön - jämställdhet som en förutsättning för hållbar utveckling. Kansliråd Gerd Johnsson-Latham, författare till rapporten "A study on gender equality as a prerequisite for sustainable development", riksdagsledamot Christina Gestrin och miljö-och hållbarhetsvetaren Tina Nyfors medverkade som talare. Anna Jungner-Nordgren var moderator. Därtill deltog EU-valskandidaterna Christina Gestrin,Åsa Gustafsson, Mia Heijnsbroek-Wirén, Niklas Mannfolk och Päivi Storgård i den efterföljande paneldebatten som modererades av Sandra Grindgärds. 35 personer deltog i seminariet. Bilder från seminariet finns här.

9.4 såg vi dokumentärföreställningen Kvinna till salu på Svenska Teatern. Efter föreställningen ordnade vi i samarbete med Svenska Teatern en diskussion med pjäsförfattaren Jeanette Björkqvist, kriminalöverkonstapel Kenneth Eriksson och skådespelarna Anna Hultin och Niklas Åkerfelt. Kvinnoförbundets vice ordförande Anna Jungner-Nordgren modererade diskussionen. Föreställningen var slutsåld, 30 personer deltog från oss.

19.3 firade vi jämställdhetsdagen med ett besök på Tove Jansson-utställningen på Ateneum. 34 personer deltog.

19.3 lanserade vi tillsammans med Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning en EQUAMAX-kampanj, bl.a. genom att dela ut EQUAMAX till förbipasserande vid Tre smeder. Sju personer delog, bland dem EU-valskandidaterna Silja Borgarsdóttir Sandelin, Alina Bölingoch Niklas Mannfolk.

25.2 såg 16 personer DuvTeaterns Den Brinnande Vargen på Klockriketeatern.

28.1 ordnade vi diskussionen Mamma betalar? Tänk efter före. om hur man kan trygga sin ekonomi. Bankdirektör Irina Hemnell och advokat Harriet Rydberg stod för expertisen. 28 personer deltog.

Verksamhet år 2013

17.12 såg 13 personer Blaue Fraus föreställning Blaue Frau do Paul Auster.

13.12 gick föreningens traditionella julfest av stapeln. Emma Kajander uppträdde med sång. 28 personer deltog.

25.11 deltog vi i Nytkis och Våldsobservatoriets årliga Ljus inte våld-kampanj. Kampanjens huvudevenemang ordnades på FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor 25.11 i Helsingfors på Narinkens torg. Ljus med anti-våldsbudskap delades ut till förbipasserande.

15.11 såg 40 barn och vuxna föreställningen Djungelboken på Svenska Teatern.

9.11 deltog Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs i Finlands första Feminsitiskt Forum, som arrangerades på Helsingfors Arbis av de feministiska tidskrifterna Astra och Tulva.

28.10 ordnade vi tillsammans med Svenska Kvinnoförbundet och Svenska Bildningsförbundet seminariet Jämställd i EU - ekonomi och arbetsmarknad. Medverkande var SFP:s EU-parlamentariker Nils Torvalds, Venstres partiordförande Trine Skei Grande (Norge), Partner of Catalan Law Firm Susana Cano (Katalonien)  och head of the Structural Funds Centre at Foundation Innovee Katri Targama (Esland). Omkring 50 personer deltog i seminariet.

15.10 ordnade vi seminariet Sex and the city - eller hur verkligheten ter sig för ensamboende. Medverkande var Arja Mäkinen som skrivit sin doktorsavhandling om singelkvinnor, Mona Björk, styrelsemedlem i föreningen Ensamboende i Finland r.f., Annina Ala-Outinen, planerare vid Helsingfors ekonomi- och planeringscentral och Ralf Nyberg, informationschef vid HOK-Elanto. 42 personer deltog i seminariet.

24.9 besökte vi organisationen Monika-Naiset som jobbar med  och för invandrarkvinnor.

18.9 såg 19 personer föreställningen Nazifruar på Lilla Teatern.

17.9 samlades närmare 100 personer för att diskutera svensk psykvård för unga i Helsingfors på seminariet Allt suger! om svensk psykvård för unga i Helsingfors. I panelen medverkade ledande psykolog Rasmus Lilja, ungdomspsykiatriska polikliniken för specialtjänster inom HUCS, barnpsykiater Lisa Rekola, Helsingfors social- och hälsovårdsverk, familjerådgivningen, skolkurator Nina Jansson, Åshöjdens skola, socialkurator/familjeterapeut Lillemor Gustafsson, Folkhälsans tonårspoliklinik och statstyrelseledamot Marcus Rantala (SFP). Veronica Hertzberg, ersättare i stadsfullmäktige (SFP) fungerade som moderator. Seminariet arrangerades i samarbete med SFP:s fullmäktigegrupp i Helsingfors och Svensk Ungdom i Helsingfors.

12.6 deltog 36 personer i föreningens årliga vårutfärd. Utfärdsmålet var i år Träskända gård i Esbo.

14.5 ordnade vi diskussionen Tuffa flickor och tystlåtna pojkar - om genusmedveten barnlitteratur på Richardsgatans bibliotek. Litteraturstuderanden Ida Schoultz inledde med att berätta om sin pro gradu-avhandling om hur genusmedvetna barnböcker mottagits på daghem i Helsingfors. Därefter följde en paneldiskussion med Mia Österlund, barnboksforskare, Philip Teir, kulturchef på Hbl, Annika Sandelin, barnboksförfattare och bibliotekarie samt Larrie Griffis, vikarierande barnträdgårdslärare. 24 personer deltog i diskussionen.

3.5 såg 19 personer Teater Mestolas La Strada - en nyskriven pjäs om människohandel.

23.4 såg 23 personer teaterföreställningen En familj på Svenska teatern.

8.4 på romernas nationaldag arrangerade vi diskussionen Empowering Roma Girls and Women med Fatma Bajram, Shival Sali och Sibel Bajram från den makedonska medborgarorganisationen SUMNAL, Association for Development of the Roma community. Päivi Majaniemi och Tuula Lindgren berättade om romernas situation i Finland. 28 personer deltog.

19.3 ordnade vi en diskussion om boken Kvinnor utan land med författaren Sonja Hellman. Maj-Britt Grönholm ledde ordet. 26 personer deltog i diskussionen.

8.3 på Internationella Kvinnodagen gick vi på Radions symfoniorkesters konsert i Musikhuset. 19 personer deltog.

26.2 gick föreningens årsmöte av stapeln.

19.2 besökte representanter för Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs Pääkaupungin turvakoti tillsammans med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning och Sfp i Helsingfors fullmäktigegrupp. 10 personer deltog.

Verksamhet år 2012

7-9.12 deltog tio personer i vår medlemsresa till Stockholm. Vi besökte Länsstyrelsen vid Stockholms län och Liberala Kvinnors Stockholmsdistrikt. Vi deltog även i Liberala Kvinnors seminarium "Jämställdheten under attack - så kommer vi framåt" och fick en guidad rundvandring på Nationalmuseum av överintendent Berndt Arell.

29.11 såg åtta personer Blaue Fraus pjäs I stopped my body.

28.11 hade vi vår traditionella julfest i Paviljongen. Samtidigt hade medlemmarna en möjlighet att bekanta sig med föreningens bibliotek. Emma Kajander uppträdde med sång. 24 personer deltog.

18.10 såg 28 personer Lilla Teaterns pjäs I taket lyser stjärnorna.

14.10 deltog cirka 130 personer i en stor barnfest i Sandels. På programmet fanns musik med Visväskan, nycirkus med Circus Helsinki, mete och trolleri med clownen ToraBella som också fungerade som konferencier. Även många kommunalvalskandidater deltog. Festen arrangerades med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning och Intresseföreningen för barnfamiljer.

10.10 ordnade vi tillsammans med Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning seminariet En trygg stad - även för kvinnor? 26 personer deltog.

3.10 ordnade vi diskussionen Håller eftis måttet? om hur eftermiddagsverksamheten borde utvecklas i Helsingfors. 20 personer deltog, däribland kommunalvalskandidaterna Anna Jungner-Nordgren, Ann-Louise Laaksonen, Susanne Kollin och Tove Ørsted. Sociolog Harriet Strandell och Barnavårdsföreningens verksamhetsledare Pia Sundell inledde.

5.9 besökte vi Helene Schjerfbeck-utställningen på Ateneum. 26 personer deltog.

14.6 gick förenigens årliga vårutfärd av stapeln. Denna gång var utflyktsmålet Alprosparken i Södra Haga. 31 personer deltog.

3.5 ordnade vi tillsammans med Svenska Kvinnoförbundet seminariet På lika villkor? om kvinnor och idrott.  Talare på seminariet var Paavo Arhinmäki, idrotts- och jämställdhetsminister, Mikaela Ingberg, Account Manager för EM i Helsingfors 2012, Michael Käld, tränare för damlandslaget i fotboll 2001-09, Christoffer Herberts, Sportchef vid Hufvudstadsbladet, Raija Mattila, Co-chair för International Working Group on Women and Sport och Terhi Heinilä, direktör för internationella relationer vid Finlands Idrott. Ca 60 personer deltog i seminariet.

10.4 såg 23 personer musikalen Kristina från Duvemåla på Svenska Teatern.

5.3 besökte vi Musikhuset. 25 personer deltog i den guidade rundvandringen.

22.1 gick presidentvalets första omgång av stapeln. Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs stödde aktivt sin medlem Eva Biaudet i presidentvalet.