Här mår jag bra -med Emmi Piippo

20.04.2021 kl. 10:12
- Det är mindfullness att se havet!
säger Emmi Piippo när vi möts på Salutorget. Hon valde torget som en plats där hon mår bra.

Varför valde du Salutorget som din Här mår jag bra i Helsingfors -plats?

- Jag gillar Helsingfors silhuett, speciellt mot havet men också mot själva staden. Färgerna och lugnet, men också stämningen med torg, marknad och liv gör mig lycklig.

Emmi förklarar att Helsingfors havsnära läge är unikt. Vi borde satsa ännu mer på trivsel och välmående. Som exempel önskar hon en allmän havsnära bastu med förmånligt inträde och en för alla öppen vak för vinterbad.

Borde vi göra någonting mer i Helsingfors?

Emmi ser att förbindelser från Kronbergsstranden och Skatudden borde ske med färja tills bron är klar. Kanske också längre än så. Fler vardagliga kontakter till havet tror Emmi att stärker vårt välmående. Hon understryker:

- Men det är viktigt att färjorna går på el. Vi måste ta vara på Östersjön. Kryssningsfartyg borde inte få dumpa sitt avfall och att tippa snö i havet borde förbjudas.

Bastubad, havsnära miljöer och att simma tror hon att påverkar hälsan positivt för alla stadsbor.

Mer info om Emmi Piippo, som ställer upp i kommunalvalet i Helsingfors hittar du på hennes facebook-sida och på hennes hemsida.