Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs arbetar utifrån ett liberalfeministiskt perspektiv för jämställdhet i Helsingfors, Finland och globalt.

Aktuellt

Eva Biaudet: "Att ha varit mamma för fyra olika personligheter har varit mitt svåraste, men kanske mest lärorika uppdrag i livet."

Inför morsdag på söndag delar Eva Biaudet med sig av sina tankar kring moderskap, att se sin mamma åldras och sina egna barn växa upp.
07.05.2021 kl. 08:07

Women's Café in English quiz

Women's Café in English is open Friday 7.5 at 12 noon on Zoom with a quiz on "mökkilife" and other Finnish peculiarities.
06.05.2021 kl. 09:38
Freja med blått hår står på bryggan som leder till Fårholmen.

Freja Pontán: Att anpassa för minoriteter lönar sig för alla

-Det som hjälper någon hjälper i slutändan alla, förklarar Freja Pontán när vi står uppe i Fårholmens fågeltorn i Helsingfors.
05.05.2021 kl. 13:03
Larrie lutar sig mot en mur och njuter av solen.

Här mår jag bra -med Larrie Griffis

Vårens första vitsippor, marmoränglar med mössor av renlav och gravstenar som lutar åt olika håll. Här på Sandudds begravningsplats möter jag upp Larrie Griffis, kandidat i kommunalvalet i Helsingfors för att prata om välmående.
03.05.2021 kl. 11:00

Här mår jag bra - med Eva Biaudet

Vi får inte bli för fascinerade av att vi kan bygga så effektivt och tätt att vi glömmer bort det mänskliga. Vi måste hitta på nya sätt att få in natur i bostadsområden, om det så är att sätta växter på väggarna eller att odla på tak säger Eva Biaudet. Själv mår hon bäst nära havet där hon lättare kan samla sina tankar och samla nya krefter.
29.04.2021 kl. 12:47
Anna i jeansjacka poserar vid ett staket och där syns en brun häst i bakgrunden.

Högström: Människornas hälsa är beroende av att miljön i vår näromgivning mår bra

Det är Helsingfors styrka att invånarna har tillgång till skog och hav och det är något vi måste bevara och aktivt jobba för säger Anna Högström där vi sitter, intill hästarna, i Centralparken.
26.04.2021 kl. 10:41

Vi står för systerskap, rättvisa och solidaritet.

Föreningen är ett samlande forum för feminister som har kämpat för kvinnosaken i över ett sekel och har idag över 400 medlemmar. Vi ordnar seminarier och kulturaktiviteter samt stöder och för fram kvinnor i politiska val.