Freja med blått hår står på bryggan som leder till Fårholmen.

Freja Pontán: Att anpassa för minoriteter lönar sig för alla

05.05.2021 kl. 13:03
-Det som hjälper någon hjälper i slutändan alla, förklarar Freja Pontán när vi står uppe i Fårholmens fågeltorn i Helsingfors.

Hon har valt ön som sin #härmårjagbraiHelsingfors -plats. Freja studerar medicin i Helsingfors och ställer upp i Kommunalvalet 2021.

Från Fårholmen syns stadens silhuett över Majstad, Berghäll och Fiskehamnen. Trots det hörs inget buller, bara fågelsång och vinden i trädtopparna. Skyltar visar vilka fågelarter vi kan få syn på. Här promenerar vi på naturens villkor. Ut till ön går en lång brygga tillräckligt bred och tröskelfri för alla.

Freja förklarar att sannolikheten att det vi anpassar för minoriteter gynnar alla är stor. Ett exempel är trottoarkanter. En sluttande kant hjälper inte bara de med barnvagn utan också många fler, som alla som rör sig med cykel eller rullstol.

Från tornet syns idag gråhäger, knölsvan och en liten grupp viggar. Upp till 300 fågelarter har registrerats i området kring Gammelstadsviken och 125 arter har häckat här under 2000-talet. Ön är ett naturskyddsområde och det tycker Freja är bra. Hon välkomnar trots allt det planerade allmänna dasset “Helsinki huussi” som byggs i Gammelstaden. Alla kan inte ställa sig mot ett träd om behovet överraskar. Trygga toaletter handlar om välmående och tillgänglighet.

Vad betyder välmående för dig?

-Det betyder att man tar hand om sig själv, lyssnar på sina behov och inte ignorerar vad kroppen säger. I stunden betyder det att komma bort från sin stress och glömma sina to-do -listor. Att komma ut i naturen eller spela piano är mina sätt.

Hur står det till med välmående i Helsingfors, ur ett politiskt perspektiv?

-Välmående är ett stort ämne i allmänhet, men speciellt för unga nu under den rådande koronapandemin. Jag är glad att Helsingfors förra året grundade Mieppi med sina två verksamhetsställen i Mellungsbacka och Fiskehamnen. Mieppi erbjuder lågtröskel mentalvårdstjänster för alla helsingforsare i form av remissfri samtalshjälp både fysiskt och via nätet eller via telefon. Man kan bara gå in utan att boka tid i förväg. Jag tycker det är ett bra koncept!

Det som inte fungerar är mentalvårdstjänsterna via psykiatrin. Bara de med diagnos får vård och det är för svårt att få hjälp. Terapeuterna har inte tillräckligt med lediga tider och få av dem talar svenska.

Hon återkommer till ämnet tillgänglighet:

-Stadens service som främjar välmående, som t.ex. kultur och natur gynnar inte alla, om inte alla kan ta del av den. Därför måste vi se till att alla har tillgång till tjänster som främjar välmående. Det behövs välmående invånare för att bygga en välmående stad.

Freja är övertygad om att naturen ökar vårt välmående på samma sätt som sociala kontakter och kultur.

Läs mer om Freja Pontán på hennes facebook-sida.

Intervju och foton: Fredrika Biström