Kärnkraft eller vindkraft? Emma Ringbom svarar

22.03.2023 kl. 10:42
Som scout och diplomingenjör hör Emma Ringbom inte till dem som räds utmaningar. Vet hon vilken energikälla som är grönast?

- Det beror på många faktorer. T.ex. var anläggningen byggs, om skog måste avverkas, hur långt från konsumenten energin produceras och hur metaller som behövs i processen brutits, påverkar valet. I vissa omvandlingsprocesser förlorar vi mycket energi, exempelvis om vindkraft lagras i vätgas. Vi behöver en mångsidig och motståndskraftig energipalett för att försäkra vår självförsörjning och för att Finland ska vara ett attraktivt land att investera i.

Inom politiken tas det snabba beslut om energi. I de flesta energiframställningsprocesser krävs stora mängder metaller, som vi importerar från länder där gruvor tillåts smutsa ned. Emma kallar delar av de trendiga energikällornas marknadsföring för ”greenwashing”. Vi kan inte flytta över våra problem och utsläpp till andra sidan jordklotet, tycker hon.

- Jag är för en mångsidig energipolitik där vi lokalt väljer den process som skadar miljön minst, på alla nivåer. I vissa fall kan minikärnkraftverk (SMR) vara det bästa alternativet.

Som politiker vill Emma vara med och skapa en lagstiftning där värme och el kan produceras nära konsumenterna på ett tryggt sätt. Okunskapen om kärnkraft är stor och är ett spöke inom politiken. Om vi jämför med dagens plaster och kemikalier, inser vi att gemene man ofta vet minst lika lite, men oron för dem är ändå mindre. Mikroplasterna, som vi sköljer ut i naturen med vattnet då vi tvättat en fleecetröja i tvättmaskinen, är oerhört skadliga för mikroorganismer, för miljön och i slutändan för oss, förklarar hon.

Hur är det att arbeta som kvinna inom teknik och digital projektledning?

- Jag har inte många förebilder. På makten sitter vita män i 50-årsåldern. Men de har arbetat sig upp och förtjänar sin position. Däremot kunde vi kvotera mer i ansökningsskedet. Med ett mångsidigare utbud av ansökningar går det att anställa den som är mest kompetent, samtidigt som man försäkrar sig om att man inte har utestängt någon redan i ansökningsprocessen.

Risken med direkt kvotering är att den valda känner sig eller ses som en ”kvotperson”.

Emma Ringbom vill också motarbeta ensamhet och arbeta för enpersonshushållen. Det finns över en miljon ensamboende i Finland, och över 40 procent av alla hushåll är enpersonshushåll. Under de senaste 15 åren har antalet ensamboende personer och andelen enpersonshushåll ökat betydligt.

- Vi skall komma ihåg att mental ohälsa inte bara gäller ungdomar. Det finns många över 30-åringar som bor ensamma och kanske efter studietiden eller flytt till en annan ort förlorat sina sociala nätverk. Lagar, skatteavdrag och bidrag är alltför ofta anpassade till par och familjer.

Emma Ringbom, diplomingenjör och scout, 31 år

Effektiva åkrar / Glada pollinerare