Silja Borgarsdóttir Sandelin

24.03.2023 kl. 13:23
Enligt THL:s statistik kan en man i 25-års åldern med höga inkomster förvänta sig att leva mer än 10 år längre än en man i samma ålder med låga inkomster. Skillnader mellan olika sociala grupper är fortsättningsvis stora, konstaterar Silja Borgarsdóttir Sandelin.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har allt tydligare lyft upp ojämlikhet då det gäller människors hälsa, säger Silja Borgarsdottir Sandelin.

- Trots att finländarnas hälsa och välmående under de senaste decennierna förbättrats markant, så är skillnaderna mellan olika sociala grupper fortsättningsvis desamma. I vissa fall har skillnaderna till och med blivit större. Tydliga skillnader ser vi, i tillägg till utbildnings- och inkomstgrad, också mellan regioner och mellan olika kön.

Hälsa påverkas bl.a. av hur vi lever och rör på oss, alltså vår fysiska hälsa och hur vi mår mentalt, alltså vår psykiska hälsa, fortsätter Silja. Även de här två områdena kan delas upp i flera helheter, som allt från vad vi äter eller eventuella missbruk och sysselsättning till kunskap om hälsa och hurudan service vi har tillgång till. Det här bara för att nämna några helheter. Vi kan alltså vara ense om att det är en bredd av frågor som påverkar vår hälsa, både fysiskt och psykiskt.

"Människor är ändå det viktigaste vårt samhälle har."

- När vi nu står inför ett riksdagsval, då en av de största frågorna handlar om att balansera den offentliga ekonomin, borde ingen av oss låta bli att ställa frågan hur det här påverkar människors hälsa och välmående. Människor är ändå det viktigaste vårt samhälle har. Genast i regeringsförhandlingarna kommer regeringspartierna att stå inför frågor såsom vilka anpassningar som behövs, vad som kan göras genom beskattning, hur sysselsättningen och produktiviteten kan höjas och vilka insatser som stärker Finlands tillväxt.

Silja understryker att då det i samhället görs större plötsliga förändringar, behövs det en feministisk syn och analys av följder.

- Enligt THL:s statistik kan nämligen en man i 25-års åldern med höga inkomster förvänta sig att leva mer än 10 år längre än en man i samma ålder med låga inkomster. Skillnaderna blir ännu större om vi lägger till utbildningsgrad. Så här kan vi inte ha det. En välmående befolkning med jämlika möjligheter till välbefinnande är grunden för ett gott och rättvist samhälle med en frisk ekonomi.

Silja Borgarsdóttir Sandelin, ministerspecialmedarbetare, politices magister, 38 år

Sällskapet/Stefan och Staffan

Flera väktare/Hårdare straff