Hetta som ledde Anna Hultin Pashley till politiken

26.03.2023 kl. 05:05
Under förarbetet med monologen ”Är det hett här?” som visats på Svenska teatern över 50 gånger förvånades Anna Hultin av den enorma okunskap om kvinnohälsa som råder. Ingen vet med säkerhet varför kvinnor drabbas av klimakteriet. Ingen vet heller varför vi drabbas av olika symptom.

- Mannen är normen inom medicin. Vi känner till att strålande värk från vänster arm varnar om en annalkande hjärtattack, men att refluxartade symptom kan vara ett tecken på hjärtsvikt hos kvinnor vet få. Okunskapen skördar i värsta fall liv.

Då Anna i sin monolog föreslår att det borde gå att skruva ner värmen på jobbet då vallningar slår till, skrattar publiken. Vi skrattar för tanken känns fortfarande främmande för oss. Ska vi faktiskt kunna kräva bättre förhållanden?!

- Det handlar om att bli sedd och tagen på allvar. När jag i 40-årsåldern sökte hjälp förstod ingen av experterna jag mötte att det handlade om förklimakteriet. I många år led jag helt i onödan. Jag fick bara veta att jag inte hade reumatism, minns.

Vad behöver vi ändra på i Finland för att kvinnor skall må bättre?

- Vi behöver få in mer kunskap om kvinnokroppen i utbildningsprogrammen för vårdpersonal och läkare. Vi behöver också mer forskning i kvinnorelaterade sjukdomar och vi behöver centraliserad kvinnorådgivning där forskning lagras. Att få möta en vårdare som känner till endometrios borde inte vara lyx, det borde vara en självklarhet.

I England finns ett förslag på att kvinnor som vill ha hormonbehandling står för första månaden själv och staten står för resten av årets kostnader. Anna vill att vi följer Englands exempel och utöver det utvidgar arbetshälsan, så att den även gäller gynekologiska besvär.

- Kvinnor är överrepresenterade i lågavlönade branscher och alla har verkligen inte råd med gynekologbesök privat eller hormonbehandlingar. Det är inte jämlikt.

Vårdas inte kvinnor för dagliga besvär och symptom faller de ur arbetslivet för tidigt, vilket kostar samhället dyrt, förklarar hon.

När Anna Hultin brukar fråga sin medelåldriga publik om de sover om nätterna svarar i genomsnitt 2/3 att de inte sover. Långvariga och obehandlade sömnproblem drar ner på produktiviteten och koncentrationsförmågan. Arbetet med pjäsen har varit en ögonöppnare för Anna och ledde  till att hon vill engagera sig politiskt.

- Jag vill också arbeta för de svagaste i samhället, som inte själva har ork eller kunskap att förändra sin situation. Till exempel ungas mentala hälsa och bristen på vårdmöjligheter ger skäl till oro för framtiden.

Anna Hultin Pashley, 57 år, skådespelare

Promenad / Partaj