Varför försvåra invandring samtidigt som nativiteten är oroväckande låg?

19.08.2024 kl. 12:43
Nativiteten i Finland är rekordlåg. Regeringen beklagar de låga födelsetalen medan den säger nej till nya invånare som skulle kunna bidra till ökad befolkning och stärkt arbetskraft, säger Mia Hafrén. Vi blundar för den globala överpopulationen och dess inverkan på klimatet och fortsätter som om det inte skulle beröra oss.

Nativiteten i Finland är låg. Enligt Svenska Yle (12.8.2024) nådde antalet födslar år 2023 en rekordlåg nivå, den lägsta sedan 1836.

Det sjunkande antalet barn som föds sägs ha allvarliga konsekvenser för Finlands ekonomi, sysselsättning och regionala utveckling. Men det är väl inte det sjunkande antalet barn som föds utan det sjunkande antal nya invånare, alltså nya skattebetalare, som har allvarliga konsekvenser för Finlands ekonomi? För tillfället har vi en regering som samtidigt beklagar antalet födslar som de säger nej till nya invånare, människor som direkt bidrar till både ökad befolkning och stärkt arbetskraft.

Vi blundar för den globala överpopulationen, dess inverkan på klimatet och fortsätter som om den inte skulle beröra oss. Konkreta klimatsmarta beslut främjar också en värld man vill se sina barn växa upp i.

Sanni Grahn-Laaksonen, minister för social trygghet, har i juni tillsatt en arbetsgrupp som ska utarbeta  ett befolkningspolitiskt program med konkreta förslag för att öka nativiteten. ”Vi kan främja en balanserad befolkningsutveckling genom att stödja välfärd, familjevänliga miljöer och människans livsresurser,” säger ministern. Jag hoppas det betyder en satsning på att stärka framtidstron för unga vuxna. Till exempel behövs beslut om ekonomi som ger föräldrar en känsla av möjlighet istället för skuld över att inte räcka till. Regeringen borde även  satsa på samkönade par och ensamstående i deras strävan att få barn, samt stöda adoptionsmöjligheter för alla typer av familjer.

Och så hoppas jag att arbetsgruppen kan arbeta fritt från politiskt spel och populistiska ohållbara lösningar.

Mia Hafrén, skådespelare, sångare, terapeut.

19.8.2024.