Praktisk info om höstutflykten: Helsingfors, en smart stad vid havet

10.08.2020 kl. 10:04
Läs detta om du har anmält dig till höstutflykten 9.9.
Read this if you are registered for the excursion 9.9.

(In English scroll down)

Obs. Turen är fullbokad. Kontakta fredrika@kvinnoforbundet.fi om du är intresserad av avbokningar.

Båten Ms Diana startar från Salutorget 9.9 kl. 16.30, Kolerabassängen, hamnplats nr 9. Se på kartan var hamnplatsen finns. Håll utkik efter gula flaggor! Enligt den ursprungliga planen hade vi en annan båt, Ms Victoria bokad, men vi bokade om till en större. Kom i tid så är det lättare att stiga ombord med säkerhetsavstånd. Delta endast om du är frisk! Vi beräknar vara tillbaka cirka klockan nitton.

Är vädret vackert går det bra att sitta ute och både äta och höra guidens röst. Klä er varmt! Inne kan vi inte garantera att säkerhetsavståndet mellan alla går att upprätthålla hela tiden. Munskydd rekommenderas.

Vår Helsingforsguide Heidi Johansson berättar om platser vi passerar och vi får se hur staden har öppnat upp skärgården för allmänheten. Vi gör inte ett strandhugg eftersom vi vill undivka alla situationer där vi rör oss nära varandra. I stället åker båten så nära som möjligt alla sevärdheter på färden.

Ombord bjuds det på mat, ett glas vin och kaffe/te. Maten serveras i enskilda förpackningar för att minimera smittorisken. Rederiet följer WWF rekommendationer gällande fisk. Det går att köpa andra drycker till självkostnadspris.

Ombord finns det trappsteg. Det går att ta med rollator. Vi sitter på våra platser under färden och placerar oss så glest som möjligt. Ombord är det trångt att röra sig med rollator.

Bekanta dig gärna på förhand med Helsingfors stads havsstrategi 2030 som turen kommer att kretsa kring.

Välkommen med!

The tour is fully booked. Please contact fredrika@kvinnoforbundet.fi if you are interested in cancellations.

The boat Ms Diana starts from Salutorget 9.9 at 16.30, Kolerabassängen, harbor no. 9, see the map. Look for yellow flags! According to the original plan, we had another boat, Ms Victoria booked but we rebooked to a larger one. Be in time!

Our Helsinki guide Heidi Johansson talks about places we pass and we get to see how the city has opened up the archipelago to the public. No beach break this time due to the situation with corona.

Food and coffee, tea and a glass of wine are served on board. The food is served in individual packages to minimize the risk of infection. The company follows WWF's recommendations regarding fish. You can buy other drinks.

There are steps on board. It is possible to bring a walker. We sit in our seats during the journey and position ourselves as sparsely as possible. On board it is crowded to move with a walker.

Please read the Helsinki Maritime Strategy Project 2030 before.

Welcome omboard!

Fredrika