Här mår jag bra - med Emma Ringbom

13.05.2021 kl. 22:55
"Jag älskar havet, jag älskar lugnet som vattnet ger mig och jag njuter av att få gå omkring och titta på naturen och djuren." så säger kommunalvalskandidat Emma Ringbom om var hon mår bra i Helsingfors.

“Här i Edesviken kommer naturen jättenära inpå, därför är det här, i Helsingfors som jag mår bra. Jag älskar havet, jag älskar lugnet som vattnet ger mig och jag njuter av att få gå omkring och titta på naturen och djuren. Det roliga är att det faktiskt finns många djur här! Jag brukar se både igelkottar, harar och olika fåglar, och en gång till och med en räv. Det att naturen finns så här nära invånarnas hem och speciellt att den är tillgänglig för alla är det som gör Helsingfors fantastiskt, det är väldigt unikt för storstäder.”

“I Norden har vi också andra städer som är naturnära, men på många håll har man planlagt tomter på de bästa naturområdena - lyxiga egnahemshus eller strandtomter som gör att naturen eller stränderna inte mera är tillgängliga för alla. I Helsingfors har vi inte fattat sådana beslut och därför har alla åtkomst till olika strandpromenader t.ex. som här vid Edesviken. Jag trivs också här för att det finns många olika saker att göra - det är det roliga med Tölö. Ett stående skämt i vår familj är att jag både gått, sprungit, cyklat, skidat, suppat och paddlat till Fölisön. I Tölö är det enkelt att gå ut och njuta av naturen!”

“Uteliv är en viktig del av mitt liv, inte bara för att det är hälsosamt både för kroppen och knoppen, men också för att det ger en tid att reflektera över världen, livet och sig själv. Speciellt under det senaste året har jag tänkt mycket på hur otroligt lyckligt lottade vi är då vi bor just i Finland. På andra håll i världen har det inte gått lika bra och alla har inte haft samma möjligheter att gå ut i naturen eller att på ett säkert sätt umgås med en vän eller sin familj” säger Emma och klappar hunden Yoshi.

“Då man får komma ut i det gröna och ner till vattnet växer man lite som människa, vilket är något jag lärt mig via scoutingen. I grundskolan pratar man mycket om vikten av att lära känna sig själv och att växa som människa, men många glömmer bort det senare i livet. Livslångt lärande har varit mycket på tapeten den senaste tiden och det är bra, men livslångt lärande betyder inte bara att du ska lära dig ett nytt jobb, eller hur du byter bransch, utan det handlar också om att lära känna sig själv och att åldras med sig själv. Jag tror att självkännedom är en av de viktigaste egenskaperna man kan ha. Det hjälper en att hitta rätt i livet, att hitta de människor man vill leva och jobba med och dessutom tror jag att det är viktigt både i motgångar och i medvind. Det är den här sortens saker jag brukar grubbla på då jag kommer ner hit till stranden.”

Hur borde man bygga i Helsingfors för att bevara naturen?

“I Helsingfors måste vi minnas det vi varit bra på. Det finns en massa saker vi har lyckats med och det finns många exempel på både lyckade projekt och bostadskvarter. I framtiden ska vi vara bättre på att bevara och fortsätta med det vi har varit bra på och fokusera på att bli bättre på det som vi tidigare misslyckats med. En sak vi har brukat kunna i Helsingfors är att bevara grönområden och att trygga en nära tillgång till havet, skogen och olika parker. Det lönar sig inte för Helsingfors offra de sakerna för att bygga “ännu litet till”. Då man tittar på Helsingfors finns det nämligen flera områden där det ryms mera byggnader eller hela kvarter, där det inte idag finns grönområden eller natur. Också här i Tölö har vi sunkiga tomter som invånarna gärna skulle se bebyggda. Det är de här projekten vi ska satsa på och driva, för då kan vi lämna stadens stränder outfyllda och Centralparkens träd stående.”

Läs mer om Emma Ringbom på hennes facebook-sida.

Tara Junker