Vit funkisbyggnad i en park, ser igenbommad ut.

Pridefakta om Helsingfors del 2: Omöjligt att dejta

01.07.2021 kl. 22:37
Denna vecka firar vi Pride 2021 i Helsingfors. Vi hjälper dig att se stadens historia genom regnbågsfärgade glasögon.

Mellan år 1894 och 1971 var homosexuella handlingar ett brott i Finland. Lagen gjorde det otryggt för hbt-personer att vara sig själva och upprätthålla sexuella relationer. Att t.ex. sova över, dejta eller röra sig tillsammans med sin partner var svårt.

Det ledde till att i synnerhet homosexuella män levde ut sin sexualitet på hemliga mötesplatser på stan. Platserna låg ofta i anslutning till stadens pissoirer och parker där det gick att hitta en undanskymd vrå. Kullarna nära Olympiastadion var populära (foto ovan).

På 50-, 60- och 70-talet gjorde polisen regelbundet razzior och delade ut straff åt de som inte kom undan. I synnerhet de som bodde på hyra eller hade en osäker arbetssituation var rädda att bli fast. Kvinnor kunde leva ett mer undanskymt liv, men också de levde under ständig oro.

Populära mötesplatser var "Kissalankuja" nära dagens Musikhus där VR:s magasin tidigare fanns (foto ovan) och Observatoriebackens buskagen (foto nedan), samt den allmänna toaletten bakom Brunnshuset (foto nedan).

De flesta pissoirer från den tiden har monterats ner. I regnbågssammanhang betyder ”cruising” att på olika platser i stan söka kontakt med likasinnade, främst i sexuellt syfte.

Många träffas fortfarande för lösare kontakter i Helsingfors "cruising områden", men inte i samma utsträckning, och inte under samma sorts hot. Barer, nätdejting och ett öppet klimat har gjort det möjligt att dejta på många olika sätt med olika syfte.

Finlands största cruisingplats inomhus finns i sexshoppen Keltainen Ruusu (foto ovan).

Touko Laaksonen (1920-1991) som är konstnärer bakom täcknamnet Tom of Finland skapade konst under den tid då homosexuella handlingar var olagliga i Finland. Hans bilder trycktes i danska tidningar med bilder på muskulösa män. Bilderna fanns också tryckta på små kort som kunde byta ägare under träffar i parker i Helsingfors. Många trodde att konstnären bakom bilderna var dansk. Laaksonen bodde år 1972-1984 på Fabriksgatan 7 (foto ovan) och under sina sista år på Fredriksgatan 43 i Helsingfors (foto nedan). På Fabriksgatan kan du hitta en minnestavla över Laaksonen.

Text och foto: Fredrika Biström

Fredrika Biström