Bild av Kvinnoförbundet i Sörnäs personal

Personalens hälsning 01/23

24.01.2023 kl. 23:07
Personalens hälsning från Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs Nyhetsbrev 01/23

Nytt år och ny politik! Vi som arbetar här på kansliet har jobbat med riksdagsvalet ända sedan förra februari. Det är spännande att förbereda något som kommer att avgöras under en enda kväll. Väljare börjar fundera på valet betydligt senare, men det finns faktiskt redan nu möjlighet att bekanta sig med så gott som alla våra kandidater via vår hemsida.

Under våren kommer också många av våra medlemsaktiviteter kretsa kring valet. Vi bjuder på afterwork och frukosttillfällen med intressanta teman där ni har möjlighet att träffa kandidaterna. I februari blir det “Wine and paint” tillsammans med våra kandidater och på kvinnodagen bjuder vi på stand up -kväll med enbart kvinnliga komiker. Nej, man skulle aldrig skriva ut manliga komiker, men just för att det tyvärr är så ovanligt är vi extra stolta över att ha samlat ihop kanske de roligaste kvinnorna vi har i Finland. Kom också ihåg att hålla utkik efter vår valtidning som kommer hem till dig i mars.

Vi vill också uppmuntra våra medlemmar att dra sitt demokratiska strå till stacken. Kanske är du bra på copywriting, kan dela ut flyers eller vill stödja en kandidat med något annat från just ditt kompetensområde? Kontakta oss så kan vi sammanföra dig med en kandidat.

I svåra tider har folk visat sig mindre intresserade av feminism än annars. Klimatkris, säkerhet och inflation är centrala teman i den stundande valrörelsen. Tillsammans kan vi få in jämställdheten i dessa frågor.

Ett viktigt mål för oss som arbetar på Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs är att bli ännu bättre på att engagera dig. Vi gör det tillsammans, när vi går mot riksdagsval söndagen den 2 april.

Fredrika Biström och Tara Junker 10.1.2023

Tara Junker