Könskonsekvensbedömning av förslaget om mobilfri skola!

29.08.2024 kl. 09:16
Ordförandes hälsning 3/2024

Kära medlem,

Jag hoppas att alla haft en underbar sommar och fått chansen att vila men också haft soliga och saltstänkta upplevelser som man kan blicka tillbaka på då Nordanvinden viner i knutarna på vintern.

Mobilens vara eller icke vara i skolan är en het potatis som diskuterats flitigt på senare tid. Undervisnings- och kulturministeriet bereder för närvarande en lagändring om begränsning av användningen av mobiltelefoner i grundskolor, gymnasier och yrkesläroanstalter i enlighet med regeringsprogrammet.

Det finns fördelar med ett mobilförbud och det finns nackdelar. Vanligtvis när man gör bestämmelser, handlar det om att skydda dem som är svaga och sköra och i just det här fallet tror jag att det finns många sköra och svaga som inte mår så bra av mobil i skolan. Så av den anledningen tycker jag att det är bra förslag.

Mobilen kan vara ett störande moment under lektionstid. Mobiltelefoner i skolan kan föra med sig en rad problem, till exempel cybermobbning, och att alltid ha mobilen med sig kan göra barn mer utsatta. Sociala medier kan skapa oro och det kan vara svårt att låta bli att kolla mobilen under skoldagen. Detta påverkar barnens psykiska mående och även barns koncentrationsförmåga kan påverkas negativt av mobilen.

Däremot kan barn som tycker om skolan, vill lära sig och har en bra koncentrationsförmåga, få ut mycket av mobiltelefoner. Då kan mobilen fungera som ett hjälpmedel. Men för barn som har svårt att koncentrera sig eller inte trivs i skolan, blir mobilen dock till ett hinder. Det är svårt att dra alla barn över en kam, ingen lösning kommer att fungera för alla.

Frågan är bred och komplex och den har många svar beroende på vem det handlar om. Man pratar gärna om barn som en homogen grupp men de är ju individer. En del har en enorm nytta av mobilen, för andra förstör den deras liv.

En aspekt av mobilförbud som inte har diskuterats är förbudet ur ett jämställdhets- och trygghetsperspektiv. Mobilen hjälper till att öka säkerheten för eleverna i skolan t.ex. genom att man snabbt kan larma och skicka ut meddelande till alla elevers mobiler för att varna vid eventuellt hot eller om en attack sker. Mobilen ger också en trygghet för flickor och unga kvinnor, vad händer t.ex. om ett läger i skolans regi blir helt mobilfria om vi tänker på trakasserier och övergrepp? Mobilen i skolan kan leda till trakasserier, men kan också spara bevis när brott sker. Det vore alltså fint att också det skulle göras en könskonsekvensbedömning av förslaget.

Jag ser framemot en aktiv höst för Sörnäs del och jag hoppas att jag får möjlighet att träffa många av er på våra evenemang!

Anna Jungner-Nordgren, ordförande

13.8.2024