Lär känna vår nyanställda projektarbetare Tara

09.11.2020 kl. 08:00
Vi välkomnar vår nya projektarbetare Tara Junker och tar samtidigt reda på mer om vem hon är och vad hon kommer att jobba med.

Vem är du?

Jag heter Tara Junker, är 25 år och har vuxit upp i Helsingfors. Förutom att jag brinner för feminism och jämställdhetsfrågor, älskar jag allt som har med mat att göra. Tidigare har jag jobbat som egenföretagare och släppte min tredje kokbok “Kasviksia viikon jokaiselle päivälle” nu i höst. Om kvällarna undervisar jag i matlagning på Helsingfors Arbis.

Vad ser du mest fram emot?

Det ska bli roligt att få lära känna våra kandidater inför kommunalvalet och se till att de feministiska frågorna lyfts och får ta plats i samband med valet i vår. Jag har studerat media och kommunikation och tidigare jobbat mycket med marknadsföring via sociala medier så jag ser fram emot de utmaningarna och möjligheterna som kommer finnas i och med att mycket av kampanjarbetet kommer att ske online. Jag väntar också på att få börja planera förbundets 110-årsjubileum och i samband med det få lära mig mer om förbundets historia.

Du har tidigare jobbat mycket med mat, hänger mat och jämställdhet ihop?

Absolut! För mig går mat och identitet hand i hand. Det sägs att halvfabrikatet hade en betydande del i kvinnornas frigörelse, då de inte mera behövde stå i köket på samma sätt som innan. Dessutom är det viktigt att tala om den problematik som många kvinnor lever med då det kommer till mat. Förutom ätstörningar är det många, framförallt kvinnor, som ser vissa rätter eller produkter som något man unnar sig. Man köpslår nästan “om jag bara gör det här, så kanske jag är värd en bulle”. Det är samhällets fel att vi hamnat här, mat ska vara något man njuter av, inte något som skapar skuldkänslor. Globalt sett är det ofta kvinnorna som står för maten och hämtning av vattnet, då världen står inför ökande hunger och ekologisk kollaps blir mat och jämställdhet en än mer aktuell fråga.

Har du någon favoritplats i Helsingfors?

Jag har vuxit upp i Rödbergen och under 25 år följt med utvecklingen som stadsdelen gått igenom. Fastän jag inte längre bor kvar finns det få ställen jag känner mig så hemma på som runt Femkanten eller i en 3:ans spårvagn. Då jag sneddar upp över Skillnaden, genom Dianaparken och kommer ut på Stora Robertsgatan, då är jag hemma!

Hur tycker du att Helsingfors kan bli bättre?

Jag upplever att Helsingfors är en trygg och bra stad och är i det stora hela väldigt nöjd. En idé skulle vara att staden skulle erbjuda tält eller stora lokaler för medborgarna nu då vi inte kan umgås på det vanliga sättet. Att kunna sopsortera sitt skräp i parker och på gatan är också något jag tycker skulle vara bra.

Tara Junker