Målning av en spännande figur på cementpelare.

Pridefakta om Helsingfors del 5: Kultur och kunskap

02.07.2021 kl. 13:44
Denna vecka firar vi Pride 2021 i Helsingfors. Vi hjälper dig att se stadens historia genom regnbågsfärgade glasögon.

Att samhället förbättras för hbtiqa+ -personer syns på olika sätt i staden.

På biblioteken Ode och Berghälls bibliotek kan besökare hitta en ”regnbågshylla”. På hyllan finns romaner, barnböcker, facklitteratur och filmer som på något sätt behandlar hbtiqa+ och att bryta normer. För barn i regnbågsfamiljer kan det vara viktigt att få höra berättelser som bekräftar deras egen familj. För ungdomar hjälper hyllan på vägen att hitta sig själv.

Bibliotek är för många regnbågspersoner en tillflyktsort. Berättelser erbjuder olika synsätt, speglar och kan vara en motsats till vardaglig homofobi.

I maj år 2019 målades enorma regnbågsränder på 40-meters höjd på en husvägg i Sörnäs. Konstnär Santtu Laine ville ge färg åt en grå stad. Tyvärr finns muralen ”Rakkauden riemutolppa” inte mera kvar (se bild ovan).

För att hitta anarkistisk kärlek kan du beundra Thierry Noirs väggmålning ”Love & Anarchy” (foto ovan) i Kabelfabrikens portgång.

För att hitta det queera i gatukonsten finns konstnär Viva Granlunds målningar utspridda i Helsingfors: Längs Banan, under Hagnäs bron och i Kajsaniemi metrostation. Granlunds verk ”Queer Helsinki” (se bild av en del av verket nedan) från år 2013, finns i Vallgård under bron över Industrigatan. Just nu skymmer ett byggarbete målningarna.

Björnparken och Dianaparken har gett kraft åt regnbågsfolket i vår stad. I Björnparken har den lekfulla tävlingen Drag Bear Race ägt rum. Statyn Diana, även kallad Tellervo i Dianaparken (foto nedan) har spelat roll under festivalen Tribadernas nätter och dagar (Tribadit).

På Klockriketeatern invid har finlandssvenska teatergruppen ordat dragking workshops under ”Pop up art house” 2013 (detaljfoto nedan).

För finlandssvenskar har Johanneskyrkan inhyst många regnbågsmässor och Luckan har varit knutpunkt för Svenska hörnan och Regnbågshelgen, där vi fått möta bl.a. Mark Levengood och Krista Siegfrids (foto nedan).

Under de senaste åren har både myndigheter och företag tagit prideveckan på allvar. Regnbågsflaggan, även kallad pride flaggan har dykt upp utanför stadshuset, på spårvagnar, utanför ambassader, muséer, bibliotek, restauranger, varuhus och butiker. I år säljer järnaffären clas ohlson regnbågsflaggor i tyg och pappershandeln Tiger säljer strumpor och flaggor i papper.

Den som älskar enhörningar kan hitta kvarteret Enhörningen längs Norra Esplanaden (foto nedan).

I tunneln under järnvägsstationen syns en regnbåge på marken när solen lyser från rätt håll.

Kolla även in "Love Bridge" (foto nedan) som går över kanalen mellan Skatudden och Kronohagen. Hittar du mångfald bland låsen?

Text: Fredrika Biström