Höstutflykt: Kvinnohistorisk resa längs E12!

08.10.2024 kl. 11:58
Välkommen med på Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs höstutflykt lördagen den 26.10 till Fängelsemuseet i Tavastehus och till Milavida i Tammerfors för att se modehusens mästerverk!

På vägen till Tavastehus berättar vår tidigare ordförande Mona Rautelin, som är kriminolog, om kvinnofångarnas historia i Finland. På plats i Fängelsemuséet får vi lyssna på muséets lokala guide (på finska). Lunch avnjuter vi i Verkatehdas och fortsätter sedan till Tammerfors för att bekanta oss med modehusens mästerverk. I utställningen ”Muodin Huipulla” ingår bland annat klänningen som Alma Pöysti bar under Golden Globe -galan 2024. Som sista programpunkt tar vi fika på kafé Milavida i anslutning till utställningen (minutprogrammet för utflykten finns längst ner på sidan).

Resan är öppen för medlemmar. För alla deltagare kostar resan 20 euro per person. I priset ingår lunch, fika, inträdesbiljetterna och mellanmålskex i bussen på hemvägen.

Ta med egen vattenflaska. På bussen finns en liten toalett. Vi kör inte omvägar på för att lämna av eller plocka upp resenärer. Men det går bra att komma med önskemål om att stiga av på hållplatser längs rutten Tammerfors-Kiasma om du meddelar det på förhand.

Om du vill bli kvar i Tammerfors då programmet tagit slut önskar vi också att du meddelar det på förhand.

Vi återvänder till Kiasma ungefär kl. 19.00. Mellanmålskex finns i bussen på hemvägen. Notera att middag inte serveras på resan.

Anmäl dig senast 7 dagar före resan via länken nedan och betala in avgiften 20 euro senast tre dagar före resan.

Alla deltagare betalar 20 euro till föreningens konto FI32 4055 5452 3274 92 och skriv ”Höstutflykt” i meddelandefältet + vem betalningen gäller. Begränsat antal platser! Först till kvarn gäller. Har du museikort? Ta med det!

Höstutflyktens MINUTPROGRAM 26.10

9.15 Avgång med buss från Kiasma i Helsingfors, Mona Rautelin berättar om kvinnofångarnas historia på bussen.

11.00 Guidad rundtur i Tavastehus fängelsemuseum och möjlighet att bekanta sig med muséet på egen hand.

12.15 Start till lunchrestaurangen.

12.30 Lunch i Verkatehdas i Tavastehus, vi åker bussen till Restaurangen. Salladsbord, huvudrätt (veganskt alternativ och glutenfritt alternativ finns) + kaffe/te.

13.30 Avgång mot muséum Milavida i Tammerfors.

15.00 Museibesök i Milavida där utställningen ”Muodin Huipulla” pågår, ingen guidning.

16.00 Kaffeservering på Café Milavida, söt och salt bit (veganskt och glutenfritt alternativ finns).

Ca. 17.00 Start mot Helsingfors.