Morris Liemola

20.03.2023 kl. 04:30
Många, också unga, vill förverkliga sig genom sitt jobb och alla har inte heller den socioekonomiska möjligheten att bara förverkliga sig själva på fritiden. För Morris Liemola är företagandet en del av hans identitet.

Jag har själv vuxit upp i en familj med generationer av småföretagare och arbetar dessutom regelbundet för vårt familjeföretag, säger Morris Liemola, företagandet är helt enkelt en del av min identitet.

- Den nya reformerade pensionslagstiftningen för företagare (FöPL) trädde i kraft efter årsskiftet. Egentligen var man ute efter att förbättra företagarens pensionsskydd och helt enkelt stödja verkställandet av pension för företagare. Det hela resulterade i stället i en reform som sätter många företagare, framför allt småföretagare, i en svår ekonomisk situation, suckar Morris.

Till vardags studerar Morris, 23 år, statskunskap med förvaltning vid Soc och Kom och är dessutom vice ordförande för Svensk Ungdom. På grund av sitt arbete i familjeföretaget ser han också regelbundet de möjligheter och utmaningar som ett mindre finländskt företag kan ställas inför. Han funderar t.ex. på problemen en frilansande journalist kan ställas inför.

- Säg att journalisten agerar egenföretagare. Vid frilansande arbetar man i uppdragsförhållanden som innebär oregelbundna inkomster. Den föreslagna ändringen av FöPL innebär, att en mångsysslande frilansare på en mindre ort kan bli tvungen att betala pensionsförsäkringsavgift baserad på en uppskattad arbetsinkomst som motsvarar medianlönen t.ex. för alla journalister, inklusive dem som är i arbetsförhållande hos någon större mediekoncern.

Det här är inte bara något som drabbar småföretagare utan är också en jämställdhetsfråga.

"Ur ett jämställdhetsperspektiv slår reformen likaså fel, tre fjärdedelar av företagande kvinnor är egenföretagare."

- Ur ett jämställdhetsperspektiv slår reformen likaså fel, tre fjärdedelar av företagande kvinnor är egenföretagare. Till exempel egenföretagande frisörer eller andra egenföretagare inom servicesektorn riskerar i värsta fall att ställas inför en orättvist stor pensionsavgift och därför bli tvungna att lägga ner sin verksamhet som egenföretagare.

Morris tänker att vi i stället för den nuvarande reformen kunde förbättra företagarnas pensionsförsäkring och sociala förmåner genom att skapa en modell där den enskilda företagaren själv får utrymme att påverka vad som är en rimlig pensionsförsäkringsnivå. Han anser att det bör finnas en övre gräns och en miniminivå för FöPL-försäkringen, där det ska finnas möjlighet att välja hur stort pensionsskyddet ska vara. Det är varken en företagarvänlig, rättvis eller socialt ansvarstagande politik att kortsiktigt utkräva FöPL-avgifter som kan begränsa ny, lovande småföretagsamhet samt tvinga företagare att lägga ner sin verksamhet, menar han.

- Många, också unga, vill förverkliga sig genom sitt jobb och alla har inte heller den socioekonomiska möjligheten att bara förverkliga sig själva på fritiden. Unga ska tidigt uppmuntras till företagande. På det här sättet kan du jobba med något som du själv upplever att är värdeskapande.

Morris Liemola, studerande, vice ordförande för Svensk Ungdom, 23 år

Flera skridskobanor/Flera bibliotek

Uber/Reglerad taxitrafik

Bio/Svenskis