Elina Sagne-Ollikainen: Allas rätt att finna sin väg

21.03.2023 kl. 09:47
I korridorerna på campus Arcada är det tyst och lugnt men Elina Sagne-Ollikainen, som arbetar med forskning och utbildning på högskolan, hör till dem som ger liv.

- Vi är en välkomnande oas. Våra studerande representerar en bredd av ålder, behov och perspektiv. Skolan är en garant för att det finns proffs inom vård, media och socialt arbete också i framtiden, förklarar hon.

På skolan går det bra att studera även om du har en funktionsvariation. För Elina är det viktigt att kämpa för inklusion. Alla bör få möjlighet att jobba, förverkliga sig själva och lysa oberoende av om de t.ex. rör sig på hjul.

- Socialskydd och hjälp är inte alltid det rätta. Att alla får kontrollen över sitt liv skapar ett integrerande system.

Hon är orolig för att den nya funktionsrättslag som träder i kraft i oktober inte räcker. I synnerhet kvinnor går ofta ner i arbetstid för att fungera som närståendevårdare och vi har en åldrande befolkning som behöver tjänsterna.

- Vi måste öka medvetenheten över lag! Statistiken visar att kvinnor med funktionsvariation oftare utsätts för våld och trakasserier än övriga kvinnor. Politiker måste vara redo att ta tag också i svåra frågor, såsom den ökande tystnadskulturen på gruppboenden.

"Politiker måste vara redo att ta tag också i svåra frågor, såsom den ökande tystnadskulturen på gruppboenden."

Elina ställer upp i riksdagsvalet bl.a. för att få vara med och skapa ett nytt politiskt funktionsrättsprogram över ministeriegränserna. Hon ser ett akut behov av kunskap och utveckling av tjänsterna inom välfärdsområdet.

- Vi måste se behovet, inte bara diagnosen. Att hitta de rätta lösningarna för varje individ kan vara svårt men med kunskap lyckas det. Såsom Arcadas slogan lyder blir det sällan som man tänkt sig - det blir bättre, betonar Elina Sagne-Ollikainen.

Elina Sagne-Ollikainen, 40 år, Viceordförande SFP i Helsingfors, doktorand

Ljudböcker / Fågelsång