Emmi Piippo

23.03.2023 kl. 13:14
Hur roligt och givande jobb man än har, så behöver alla också avkoppling konstaterar Emmi Piippo. Arbetsmängden har ökat betydligt de senaste åren. I de flesta jobb förväntas man vara nåbar när som helst.

Ungdomsutbrändhet är ett otroligt stort problem för samhällsekonomin, förklarar Emmi Piippo. I dag arbetar hon som riksdagsassistent i riksdagen.

- Hur roligt och givande jobb man än har, så behöver alla också avkoppling konstaterar hon. Enligt nyare forskningsdata drabbar utbrändhet eller ökad risk för utbrändhet redan var fjärde person under 36 år. Så kan vi ju inte ha det.

- Arbetsmängden har ökat betydligt de senaste åren. I de flesta jobb förväntas man vara nåbar när som helst. Det finns ingen tydlig lagstiftning för arbetstid i Finland. I Belgien är det t.ex. olagligt för statliga tjänstemän att ringa eller på annat sätt kontakta anställda utanför arbetstid. ​​Liknande lagar finns i andra länder som Portugal, Frankrike och Irland. Frågan diskuteras dessutom i EU nu, så på sikt kanske ny lagstiftning införs även i Finland.

"Minskad arbetstid kunde vara en lösning på vår stundande personalkris inom sjukvården."

Inom privata företag har allt fler gått in för försök med 6 timmars dagar eller fyradagarsvecka, men inom den offentliga sektorn vill man inte ens diskutera frågan. Minskad arbetstid kunde vara en lösning på vår stundande personalkris inom sjukvården.

- Om vi under de kommande åren inte har råd att höja lönen markant inom social- och hälsovårdsbranschen, men ändå vill garantera högkvalitativ vård också i framtiden, kunde en förkortning av arbetsdagen vara ett alternativ. Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön har testats i exempelvis Sverige och den har visat sig ha en positiv effekt på vårdpersonalens välmående.

Liknande resultat har erhållits från ett försök som genomfördes i Finland på 1990-talet. Förutom att välmåendet ökade resulterade kortare arbetsdagar i ökad produktivitet, mindre sjukfrånvaro och fler arbetstillfällen. Visst skulle det här kosta en hel del inledningsvis, funderar Emmi, men vi skulle kanske komma enklare undan om man minskade arbetstiden för de anställda i stället för att betala höga kostnader för sjukskrivningar, arbetslösa och stafettpersonal….

Emmi är själv utbildad närvårdare. Som femtonåring jobbade hon för första gången på ett vårdhem. Bristen på personal var påtaglig redan då. Allting gjordes så snabbt som möjligt.ldringarna mådde inte bra och dessutom var handledningen nästan obefintlig. Nu när Emmi jobbar i riksdagen är hon övertygad om att varje beslutsfattare bör tillbringa minst en månad inom vårdsektorn, innan de talar om hur de förstår vårdkrisen och presenterar sina lösningar.

- Om det är något som skulle bli dyrt för samhället så är det skräckscenariot att  vi inte kan garantera vård för alla våra invånare, avslutar Emmi.

Emmi Piippo, pol.mag och vice ordförande för SFP i Helsingfors, 26 år

Öka antalet skyddshemsplatser/Gubbflytt

Flera kuratorer/Lön åt mormor

Instagram/Tiktok