Personalens hälsning 1/2024

29.12.2023 kl. 04:16
God start på det nya året! Det kommer att bli ett intressant år med EU-valskampanj och lansering av vårt nya evenemangskoncept FeministTALK. Vi vill lyfta den politik som i synnerhet berör kvinnor i Europa och informera om de kandidater inom Sfp som är feminister.

Med vårt nya talarforum FeministTALK vill vi låta kvinnor tala till punkt. Den typiska talaren är en vit man med kunskap om innovation och ekonomi. Verkligheten är mycket mer brokig! Vi vill ge utrymme för kvinnor som kan beskriva samhället ur olika perspektiv. Om konceptet tas väl emot arrangerar vi två FeministTALK-tillfällen per år.

Året hämtar också med sig förändringar. Vår verksamhetskoordinator Tara Junker blir på mammaledighet i januari och kommer att vikarieras av Aleksandra Sjöberg (på bilden). Aleksandra kombinerar jobbet hos oss med sina studier i folkrätt, med fokus på mänskliga rättigheter. Aleksandra har ett starkt samhällsintresse och erfarenhet av att arrangera program. Unga kvinnors framtid i arbetslivet hör till hennes specialområden. På hennes CV hittar vi jobb som reporter, inhopp inom småbarnspedagogiken, sommarjobb som guide och engagemang inom Pohjola-Nordens Ungdomsförbund, Svensk Ungdom och samarbete med Genusvetenskapens ämnesförening Judith. Vi är säkra på att Aleksandra kommer att bidra med mycket för vår EU-valkampanj och stödja våra kandidater i det praktiska arbetet inför EU-valet.

Vi önskar Tara Junker en givande mammaledighet och vi välkomnar Aleksandra Sjöberg med i teamet! Fredrika Biström fortsätter som verksamhetsledare och vår kafékoordinator Jessika Luther fortsätter ordna veckovisa träffar på Babykaféet och Womens Café in English.

Under året fortgår vår ordinarie verksamhet med kulturbesök, Ater work -kvällar, rundturer, en årlig utflykt och bokcirkeln ”Sörnäs läser” träffas en gång i månaden. Har du idéer och önskemål? Tveka inte att ta kontakt!

Aleksandra, Tara och Fredrika 20.12.2023