Ordförandes hälsning 2/2024

01.03.2024 kl. 09:50
Det är dags att kavla upp ärmarna (igen).

Vi har redan haft ett viktigt val under år 2024 i och med presidentvalet som kom och gick och som naturligtvis var synnerligen intressant. Det gladde mig mycket att vi i den andra omgången hade två kunniga, liberala och anständiga kandidater.

Svenska folkpartiet hade som bekant inte en kandidat i presidentvalet och nu är det otroligt viktigt att vi i stället ger järnet, kavlar upp ärmarna, lyfter de rätta frågorna och verkligen gör ett avtryck i den kommande EU-valskampanjen

I skrivande stund är två av de nominerade SFP-kandidaterna också medlemmar i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs!

Vi är stolta över Eva Biaudet och Julia Ståhle och vi kommer att göra vårt bästa för att stödja dem i deras kampanjer, sprida deras budskap och göra vårt yttersta för att säkra att Svenska folkpartiet också under nästa period har en röst för liberalism, jämställdhet, feminism och medmänsklighet i Europaparlamentet.

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs har många intressanta evenemang inför EU-valet och vi kommer att uppmärksamma frågor som människohandel, abortfrågan, digitalisering och AI. Du får såklart gärna vara i kontakt med oss om det är någon fråga som du tycker vi borde lyfta eller om du vill hjälpa till i kampanjen på något sätt.

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs har alltid haft en blick ut mot övriga världen och många värdefulla samarbeten och kontakter i andra länder. En som varit primusmotor för speciellt våra nära relationer till Estland är vår tidigare ordförande Peggy Heikkinen (se foto nedan). På föreningens årsmöte den 27.2 beslöt årsmötet enhälligt att förläna Peggy med hederstiteln hedersordförande. Tack Peggy för allt du gjort och fortsättningsvis gör för föreningen. I samma andetag vill jag också välkomna Linda Zilliacus till vår styrelse, jag är säker på att din kompetens och dina värderingar kommer att komma föreningen till gagn!

Jag vill tacka er alla medlemmar för att ni finns och kämpar på tillsammans med oss för frihet och jämställdhet! Jag hoppas att ni igen orkar kavla upp ärmarna för en valrörelse och att vi sida vid sida gör vad vi kan för ett jämställt, medmänskligt och hållbart Europa. Det är viktigare än någonsin att Europa vässar sina klor och visar vägen för resten av världen, inte minst med tanke på ett spännande, och kanske skrämmande, presidentval i USA i höst.

Anna Jugner-Nordgren 1.3.2024