Kan AI vara en feminist? - Kvinnor i den digitala, teknologiska och i AI- sektorn

25.03.2024 kl. 09:58
Redan nu sker rekryteringar, sjukvård, översättning, bildanalys och marknadsföring på basen av automatik. Välkommen med på en diskussion onsdag 3 april kl. 18-20 om dagens och framtidens teknik ur ett feministiskt perspektiv.

Vad händer när teknik utvecklas med mannen som norm och kvinnan som undantag? Hur ser vi till att självlärande system inte tar till sig fördomar eller ett sexistiskt språk? Vår framtid står på spel. Välkommen på en diskussion om teknikens faror och möjligheter.

I panelen Julia Ståhle, ordförande för Svensk ungdom med politik på sociala medier som specialintresse, Alexandra Shtromberg teknologikonsult med bakgrund i juridik och ekonomi och Frida Hartman, mjukvaruutvecklare med bakgrund inom AI och genusstudier. Diskussionen leds av Tove Ørsted, expert i teknik på Aalto universitetet och medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs styrelse.

Servering: Rött eller vitt, ost, frukt och kex. Anmäl dig via länken nedan senast 1 april. Begränsat antal platser. Platsen är möteslokalen på G27, Georgsgatan 27, våning 6, upp med nya hissen från Luckan.

Alla som är intresserade av jämställd AI-utveckling är välkomna med. Medlemskap i föreningen Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs är inte ett krav. Anmäl dig senast 1.4 via länken nedan.

www.lyyti.fi/reg/digitala