Sörnäs feministiska AW: Jobb till varje pris?

08.04.2024 kl. 21:45
Välkommen med på afterwork på onsdag 24.4 kl. 18-20 om uppoffringar i arbetslivet och press kvinnor och unga ofta känner.

Att hitta ett betydelsefullt jobb är utmanande. Speciellt för unga kvinnor kan det kännas som att det kräver en hel del uppoffringar. Nuförtiden förväntas studerande arbeta, studera och bli utexaminerade i utsatt tid. Forskning visar att dagens unga känner sig stressade och överpresterar, samtidigt som de upplever en osäkerhet inför framtiden.

För kvinnor är arbetssituationen särskilt osäker. Många skjuter upp tanken på att bilda familj. Flera kvinnor känner att de är tvungna att välja mellan en framgångsrik karriär eller ett familjeliv. Det är inte alls ovanligt att vänta med att få barn tills man känner att man har en säker ställning i sin karriär.

Välkommen på After Work ”Jobb till varje pris?” onsdagen den 24.4 kl. 18-20 för att diskutera de uppoffringar som krävs för att få sitt drömyrke och samhällets press på kvinnor och unga.

Panelen består av EU-valskandidat, Svensk Ungdoms ordförande och studerande Julia Ståhle, Barnavårdföreningens verksamhetsledare och Svenska
Kvinnoförbundets (och kvinnis i Sörnäs) vice-ordförande Pia Sundell, samt fulltidsstuderande, deltidsarbetare och föreningsaktiva Julia Widén. Diskussionen leds av Aleksandra Sjöberg från Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs som arbetar deltid i Helsingfors och studerar fulltid i Åbo.

Aleksandras tankar om ämnet:

”Jag upplever att utgångsläget för kvinnor i arbetslivet fortfarande är ojämlikt. Som studerande känns kraven överväldigande och övergången till arbetslivet som ett stressmoment. Många skjuter upp tanken på att bilda familj. Flera kvinnor känner att de är tvungna att välja mellan en framgångsrik karriär eller ett familjeliv. Samhället ställer även orimliga krav på mödrar i arbetslivet: antingen är man lat då man stannar hemma med barnen, eller så jobbar man för mycket och bryr sig inte om sina barn.”

Servering: Rött eller vitt, ost, frukt och kex.

Programmet är öppet för alla som anmäler sig via länken nedan och ordnas i förenings möteslokal ”Paviljonen” i Kronohagen. Vi meddelar adressen åt alla som anmäler sig.

Du kan anmäla dig till evenemanget här!