Plastikkirurgi räddar liv – Ett rop om förståelse och medkänsla

16.05.2024 kl. 10:52
Plastikkirurgiska ingrepp som utförs av medicinska skäl leder till en betydande förbättring av livskvaliteten hos patienter. Regeringens föreslagna nedskärningar inom plastikkirurgin på den offentliga sidan speglar en grov missuppfattning om dessa ingrepp, säger Anna Permana, medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs, som efter över ett års väntan ska genomgå en bröstförminskningsoperation. Hon vet varför plastikkirurgin handlar om hälsa, inte om att se snyggare ut:

Regeringens föreslagna nedskärningar inom den kommunala plastikkirurgin fyller mig med djup oro och besvikelse. Det är avgörande att förstå att de plastikkirurgiska ingreppen inom den offentliga sektorn inte är någon lyx eller ytlig fåfänga; de följer strikta nationella kriterier och är medicinskt nödvändiga. Tyvärr verkar regeringens förslag spegla en grov missuppfattning om dessa ingrepp.

Låt mig dela min egen berättelse. Jag är en 30-årig kvinna som alltid har lidit av mycket stora bröst. Redan i högstadiet blev mina bröst en källa till samtal och ibland förlöjligande från både tjejer och killar. När jag blev gravid 2020 och födde mitt barn 2021, exploderade brösten i storlek. Jag ammade i nästan två år, och nu, över ett år efter att jag slutat, är de fortfarande stora, tunga och begränsar mitt dagliga liv.

Med en BH-kupa på 70L är det nästan omöjligt att hitta en bh för under 100 euro. Axelbanden skär in i mina axlar för att bära den tunga vikten. Mitt självförtroende är krossat, mitt sexliv påverkat, och jag kan inte sporta som jag vill. Migrän, svårigheter att arbeta, nack- och ryggsmärtor är mina dagliga följeslagare.

Efter att ha väntat i över ett år på en bröstförminskningsoperation, kommer jag äntligen att bli opererad denna vår. Det är en lättnad och en hoppfullhet jag önskar att alla kvinnor i liknande situation kunde få uppleva. Dessa ingrepp är livsförändrande och borde vara tillgängliga för alla som har behov av dem.

Det är viktigt att poängtera att plastikkirurgi inom den offentliga sektorn inte handlar om kosmetiska ingrepp som betalas med skattemedel. Cirka 80 procent av de plastikkirurgiska operationerna inom den offentliga vården utgörs av bröstförminskningar och korrigering av hängbuk – ingrepp som har djupgående medicinska och psykologiska skäl.

Statistik visar att bröstförminskningsoperationer globalt sett leder till en betydande förbättring av livskvaliteten för patienter. Enligt en studie publicerad i tidskriften Plastic and Reconstructive Surgery rapporterade 95% av kvinnorna en förbättring av deras fysiska symtom och en ökning av det allmänna välbefinnandet efter operationen. Denna typ av data understryker vikten av att dessa ingrepp är tillgängliga för dem som behöver dem.

För kvinnor som har drabbats av bröstcancer och tvingats operera bort sina bröst, är rätten till bröstrekonstruktion en avgörande del av deras återhämtning. En bröstrekonstruktion kan kosta tiotusentals euro privat, en kostnad som många inte har råd med. I värsta fall har en patient varit hemma på sjukpenning i åratal innan en rekonstruktion är möjlig, vilket ytterligare försvårar deras återhämtning och återgång till ett normalt liv.

Regeringens förslag ger en missvisande bild av att dessa ingrepp utförs för estetiska orsaker. Men sanningen är att dessa operationer har enorma medicinska fördelar och förbättrar patienternas livskvalitet både fysiskt och psykiskt. De är livräddande på sitt eget sätt.

Jag ifrågasätter om regeringen verkligen förstår varför dessa plastikkirurgiska operationer utförs. Genom att skära ner på dessa livsviktiga ingrepp inom den offentliga vården, utsätter man människor för allvarliga hälsorisker och förvärrar deras lidande.

Denna insändare är ett rop om förståelse och medkänsla. Låt oss inte förminska den viktiga roll som plastikkirurgin spelar i människors liv. Den räddar liv, och det är något som borde värderas, inte nedvärderas.

Anna Permana 16.5.2024

Aleksandra Sjöberg