Henrika Franck: Kvinnliga ledare dras inte in i tuppfight

27.03.2023 kl. 10:51
För akademichef på Arcada Henrika Franck har det fallit sig naturligt att verka i en ledarroll. Hon har forskat i etiskt ledarskap och betonar god kommunikation i alla sammanhang.

Det som är svårt får ta tid. Jag vågar säga när jag måste få fundera en stund. Vi tror så lätt att allt måste ske genast, förklarar Henrika.

I sitt dagliga jobb möter hon både anställda och studerande. Med åldern har hon märkt att självförtroendet blivit bättre.

- I dag tänker jag inte så mycket på vad andra tycker. Med åren stärks konsekvenstänket och det är lättare att stå för sina beslut och handlingar.

Vilka karriärfrågor driver du i din riksdagsvalskampanj?

- Jag ser att det finns en del föråldrade attityder till äldre arbetskraft. Jag vill arbeta för att alla över 60 som vill jobba får möjlighet att göra det.

Om en arbetstagare blir arbetsoförmögen är det arbetsgivaren som betalar invalidpension, helt eller delvis, beroende på företagets storlek. Lagen borde skrivas om så att det inte är en större risk att anställa en äldre än en yngre, tycker hon.

Hur har du upplevt att vara kvinna och ledare?

- Ofta kan det vara lättare för mig som kvinna att prata med män. Jag hamnar aldrig i en ”tuppfight”. Samtidigt har jag inget att jämföra med, eftersom jag bara har min subjektiva upplevelse. Jag vet att det också kan vara svårt, och vill inte förringa andras erfarenheter av diskriminering.

Henrika förklarar att enligt undersökningar är kvinnor och män väldigt lika som ledare. Den hårda manliga ledaren är en myt, liksom den mjuka kvinnan. Branscherna däremot är könssegregerade och väldigt olika. Kvinnor leder ofta inom organisationer, i vilka det är svårare att nå organisationens mål, till exempel inom socialvården, fortsätter Henrika.

Politiskt arbete intresserar Henrika Franck också som forskare. Att ta ställning till motstridiga fakta, motstridiga åsikter och människor med olika åsikter ser hon som en intressant utmaning.

- Bra ledarskap inspirerar. Jag tror på ett Finland där vi kan arbeta sida vid sida med olika generationer och nationaliteter.

Henrika Franck, docent vid ÅA och akademichef på Arcada

Spårvagn / Motorcykel