Simon Granroth: Ett mänskligt försvar är möjligt om alla är med!

28.03.2023 kl. 09:23
Då Simon Granroth liksom alla andra unga män i Finland fick kallelse till uppbåd, gick hans första tankar till håret. Stolt över sitt blonda svall (rockdrill) ville han inte klippa sig, eller bära vapen för den delen.

- Men jag ändrade mig. Jag insåg att det är min enda chans att få en inblick i militären.

Han hamnade i Dragsvik, blev båtchef och fick lära sig navigering, brandbekämpning och sjöräddning. Varför är han för könsneutralt uppbåd?

- Det finns en enorm potential i att införa könsneutralt uppbåd, menar Simon. Han vill både skapa jämställdhet och stärka tryggheten. Då bara män tvingas ge en bit av sitt liv åt samhället, upprätthålls orättvisa, men det är också ojämlikt att inte erbjuda alla kvinnor den möjlighet och den kunskap som en militär utbildning innebär.

- Inget i dagens militär gör pojkar till män. Men alla som deltar lär sig samarbeta i grupp och ta hand om varandra.

Simon hoppas att könsrollerna inom militären luckras upp. Enligt normen vill alla kvinnor ha barn och alla män vill avtjäna sin värnplikt. Så är verkligheten inte alls, förklarar han.

Kan militären vara en farligare plats för kvinnor än för män?

- Kvinnor blir mindre utsatta så fort andelen kvinnor ökar i allmänhet. Machokulturen är på väg bort och den försvinner snabbare i takt med att mångfalden ytterligare ökar. Försvarsmakten har inte råd att stagnera. Krig handlar om liv och död.

Hans vision är att försvaret utvecklar civiltjänstgöringen till ett komplement. Grundprincipen är att alla får en grundutbildning och sedan bör uppdelningen i specialområden efter grundutbildningen vara mer mångfacetterad än den är i dag, förklarar han.

Som socialpsykolog ser Simon också militären som samhällets sista chans att nå en hel årskull innan alla rotar sig i arbetslivet. Simon vill att alla, oberoende av kön, mer effektivt kan fångas upp och få stöd, ifall de har, hälsoproblem eller sociala problem.

- Vi ska se på krisberedskapen som en helhet och det är vars och ens rättighet och skyldighet att få lära sig hur den fungerar. Här ska vi inte segregera på basis av vilket könsorgan du råkar födas med. Det skall gå att rycka in, med eller utan hårsvall.

Simon Granroth, 32 år, socialpsykolog och vetenskapskommunikatör

Haglöfs / Minkpäls