Jutta Seppinen för fram hårda bud för mjuka värderingar

28.03.2023 kl. 09:47
Jag tänker bättre när jag går, förklarar Jutta Seppinen, kapellmästare och Månsasbo, då hon tar sig genom Centralparken in till stan. För henne finns det ett samband mellan musik, rörelse, natur och politik. Naturen får oss att må bra och kultur är vårt sätt att förverkliga oss som människor. Att vi, våra barn och naturen mår bra hänger ihop, fortsätter hon.

- Jag hatar att det kallas mjuka värderingar! Att stå upp för vårdbranschen där kvinnor dominerar eller göra klimatsmarta beslut är tufft. Vi måste värna om gemenskap, kultur och konst, inte konsumtion.

Många som känner Jutta gör det genom musiken och i synnerhet som Akademiska damkören Lyrans dirigent 2009-2022. Hon har lett de flesta orkestrar i Finland och också jobbat utomlands. Seppinen har grundat och är konstnärlig ledare för den tvärkonstnärliga gruppen CHANGEnsemble. Hon är också konstnärlig ledare för Key Ensemble. Musiken har ett helande syfte, anser hon. Musik kan tränga igenom alla murar.

Hur får vi mer kultur in i statsbudgeten?

- Vi kulturarbetare viger våra liv åt att förklara mänskligheten också det som ingen vill se. Utan oss blir samhället stumt. Viljan att berätta är ett mänskligt behov. Med kulturarbetare på maktpositioner kan vi budgetera mera för konsten och kulturen, så att också freelance konstnärer får en riktig lön för vad de gör. Att vara en konstnär är ett yrke bland alla andra yrken. Nu har de som arbetar freelance det jättesvårt. Och det är just freelancers som prövar mest nytt och ifrågasätter konstens gamla normer. Det behövs för att också samhället skall gå vidare.

Jutta är övertygad om att alla människor behöver ritualer. Det kan handla om att sjunga, måla, spela ett instrument eller röra på sig tillsammans.

- Jag är övertygad om att världen skulle vara en mycket bättre plats om alla sjöng i kör! Genom klok politik kan vi bevara det viktigaste för mänskligheten.

Att bygga så att alla kan bo nära skogen är ett annat exempel. Jutta Seppinen går eller cyklar nästan dagligen genom Centralparken, i ur och skur.

Jutta Seppinen, kapellmästare och musikmagister, 47 år

Åk gratis / Jobba på distans