Sagne-Ollikainen: Har SFP råg i ryggen eller idkar vi skenfeminism?

28.04.2023 kl. 14:10
Elina Sagne-Ollikainen kommenterar de aktuella regeringsförhandlingarna i sin kolumn.

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs arrangerade en tacklunch för de riksdagskandidater som ställt upp för SFP i riksdagsvalet 2023. Lunchen kantades av livliga diskussioner och analyser i och med regeringsbildningen.

I gemensamma diskussioner insåg kvinnoförbundarna att SFP sällan dragit sig ur regeringsförhandlingar då de väl gått med i dem.

Personligen så hade jag tänkt mig att SFP alldeles säkert ger kalla handen åt Samlingspartiet, KD och Sannfinländarna.

De senaste dagarna har jag följt med diskussionen i medierna, och bland att har riksdagsledamot Veronika Honkasalo uttalat sig om att det är mycket förvånande att se att SFP går in i regeringsförhandlingar med tre konservativa partier, då SFP fört en så pass stark människorättsbaserad politik i regeringen Marin.

Jag har det alldeles tydligt och klart för mig att ifall SFP går in i en regering med Sannfinländarna, så visar det att SFP inte är redo att stå upp för feministiska värderingar, utan vi sopar undan dem för att regera med partier som inte har dessa
intressen alls, och det skulle jag kalla för skenfeminism.

SFP kan inte godkänna ett regeringsförhandlingsresultat med ett parti som är redo att tumma på internationella människorättsavtal, vars sannfinnländska riksdagsledamöter har dömts till böter på grund av hets mot folkgrupp och som hotat med våldstankar, en av våra egna riksdagsledamöter.

Det kan hända att jag har fel, men en slags tystnadskultur som råder inom partiet i denna fråga får mig att känna mig mycket obekväm. Partiledare Anna-Maja Henriksson har uttalat sig till medier och sagt att det hela är komplicerat, men det är det de facto inte.

SFP måste kunna sätta ner foten, och inte agera i Sannfinländarnas intressen.

Som viceordförande i SFP i Helsingfors så är jag mycket besviken. Antingen är vi medhjälpare för Sannfinnländarna att få regeringsmakt eller så är vi det inte.

Vi får inte blir bortblandade i vad vår egen roll i detta spel är.

Elina Sagne-Ollikainen 28.4.2023