Släpp aldrig ner gardet om du är kvinna och politiker

24.08.2022 kl. 10:10
Elina Sagne-Ollikainen, Vice ordförande SFP i Helsingfors ser granskningen av statsministerns festande som ett bevis på bristande jämställdhet i vårt land.

Det är lätt för mig att känna empati med Sanna Marin. Vi har tre års åldersskillnad, hon är också småbarnsförälder, hon är ambitiös och får utstå samma objektifiering som kvinna. Vi spelar i olika politiska ligor, hon är statsöverhuvud och jag viceordförande inom lokalpolitiken, men det hon fått tampas med nu är något alla kvinnor i politiken är medvetna om. Det är mycket skört att vara kvinna med makt. Frågan är: varför i fridens namn är det så?

Sexismen, xenofobin och viljan att trakassera politiker, sitter djupt i vårt land. Under den gångna veckan har mediehusen kamouflerat sitt drev med uttalanden som “det handlar om att vara en förebild”, “det handlar om att vara ansvarstagande”, “det handlar om vårt lands säkerhetsläge” och “vi måste ha kontroll ifall ett nödläge uppstår”.

Finland år 2022 har svårt att svälja att en kvinna är både ansvarstagande och har ett behov av att släppa loss. Att släppa loss, och att vara berusad, är tydligen inget alternativ för en kvinna i politiken. Eller hon borde iallafall fundera på hur, när och med vem och inte vara godtrogen.

Vårt land verkar vara så skört att det går under så fort statsministern dansar. I alla fall om hon är kvinna. Jag känner mig förbryllad över hur sällan riksmedian tar på sig jämställdhetsglasögonen och hur moraliserande hela diskussionen är.

Rätt att kritiskt granska statsöverhuvud

För mig är det ingen överraskning som helst, att mediehus säger sig ha rätt att kritiskt granska statsministern. Problemet är bara att det inte är en kritisk granskning, utan helt och hållet skev, och avslöjar hur lite man tänkt på varför och vem som vill smutskasta vår sittande statsminister, innan man publicerar rubriker som samlar klick.

Det nödläge jag ser, är att Finland, inte alls kommit så långt som vi påstått att vi gjort, gällande jämställdhet. Statsminister Sanna Marin och hur hon lever, uppfattas inte enbart genom hennes roll som statsminister, och det vet hon även själv. Hon kämpar dagligen med de förväntningar som det finländska samhället ställer på kvinnor, en stark norm, som ännu inte brutits.

Politiken är ett lagspel. Det finns inga ensamma ryttare, utan det finns alltid en back-up. Först ger medierna ett slags heligt Madonnastatus åt Marin, för att sedan peka ut henne som syndare.

Men medierna misstar sig. Marin har ett väldigt stort stöd bland både medpolitiker och medborgare. Vi är många som ser igenom detta drev, ser dubbelmoralen och som inte accepterar att kvinnliga politiker fortsättningsvis ska stå ut med smutskastning. Jag hoppas på att se kloka ledare på tidningarnas spalter framöver.

Jag tror att ett hållbart samhälle och ett hållbart arbetsliv byggs genom att politiker kan och får leva ett liv vid sidan om politiken.

Elina Sagne-Ollikainen, Viceordförande SFP i Helsingfors, 24.8.2022

Intresserad av jämställdhet på svenska i Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs för att läsa mera om medlemsskap.